در حالی‌که پلیس فدرال آمریکا یک پیمانکار شاغل در آژانس امنیت ملی آمریکا را به اتهام سرقت اطلاعات امنیتی در هفته‌های اخیر دستگیر کرده، اینک گفته می‌شود که آژانس امنیت ملی آمریکا قصد رخنه به سامانه رایانه‌‌ای ایران،روسیه، کره شمالی و چین را داشته است.

 
به نوشته روزنامه «بوستون گلوب» پلیس فدرال آمریکا اینک در حال تفحص این موضوع است که آیا این شخص اطلاعات طبقه بندی شده را سرقت و افشا کرده است یا نه.
 
بر این اساس ، سرقت صورت‌گرفته «وضعیت شرم آوری» را برای بار دوم در سه سال گذشته ایجاد کرده که طی آن یک کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا موفق به سرقت اطلاعات سری شده است.
 
پیشتر «ادوارد اسنودن» پیمانکار این نهاد امنیتی نیز در سال 2013 به گنجینه‌ای گسترده‌ از اسناد طبقه‌بندی شده دست یافت و بعدها آن‌ها‌ را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار داد و بدین وسیله برنامه‌های نظارتی آژانس امنیت ملی آمریکا در داخل و خارج از کشور افشا شد.
 
به نوشته بوستون گلوب، ماهیت اطلاعات به سرقت رفته این اسناد با ماجرای اسنودن متفاوت است.
 
 دو مقام آمریکایی در این زمینه گفتند، فرد دستگیر شده مظنون به سرقت اسناد کد گذاری شده به شدت محرمانه برای نفوذ به سامانه رایانه‌ای دشمنان آمریکا چون ایران، چین، روسیه و کره شمالی بوده است.