توفان و تندباد «متیو» منطقه باهاماس و ساحل شرقی فلوریدا را روز چهارشنبه (دیروز) به وقت محلی بعد از آن درنوردید که دستکم جان 26 نفر را گرفت و خسارات شدیدی به خانه‌های جنوب «هائیتی» وارد آورد و موجب شد که این کشور انتخابات ریاست‌جمهوری خود را که مدت‌ها در انتظار آن بودند را به تعویق بیاندازد.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، توفان قدرتمند متیو که در دسته‌بندی سه توفان‌ها قرار دارد، یکی از شدیدترین توفان‌های منطقه کارائیب در یک دهه اخیر به حساب می‌آید که روز سه‌شنبه هفته جاری، با بادهایی با سرعت 230 کیلومتر بر ساعت و همچنین باران‌های سیل‌آسا، کوبا و هائیتی را درنوردید و بسیاری از شهرها را در هم کوبید و به تخریب مزارع و دامداری و خانه‌های زیادی منجر شد.

طبق این گزارش، این توفان قدرتمند تاکنون به کشته شدن چهار نفر در جمهوری «دومینیکن» و 22 کشته در هائیتی منجر شده است.

رویترز ادامه داد در آمریکا بیش از 1.5 میلیون نفر ترغیب به ترک خانه‌های خود در سواحل جنوب شرقی شده‌اند و «ریک اسکات» فرماندار فلوریدا به ساکنان هشدار داده است که برای یک توفان شدید که ممکن است فاجعه‌آمیز باشد، آماده باشند.

مرکز ملی توفان آمریکا نیز اعلام کرده است هنگامی که این توفان به فلوریدا برسد توفانی با رده بندی «۴»خواهد بود و سرعت این توفان به هنگام در نوردیدن شرق فلوریدا ۲۱۵ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

این توفان شدید، غروب روز چهارشنبه همچنان با بادهایی با سرعت 185 کیلومتر در ساعت همراه بود که گفته می‌شود در حالیکه به فلوریدا نزدیک می‌شود سرعت این بادها تقویت خواهد شد.

سخنگوی «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دولت هائیتی برآورد کرده است که حدود 350 هزار نفر از مردم این کشور به کمک فوری نیازمند هستند.

تلفات این توفان شامل مرگ 8 نفر بر اثر افتادن درخت و غرق شدن 6 نفر دیگر در جریان شدید آب رودخانه می‌شود.