تبعیض نژادی معضل جامعه آمریکا

 مشکلات مربوط به تبعیض نژادی در آمریکا به عنوان یکی از معضلات عمیق اجتماعی به اندازه‌ای حاد شده است که بخش اعظمی از مناظره نامزدهای معاونت ریاست جمهوری از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا را به خود اختصاص داد.

 

اخیرا کشته شدن یک مهاجر 38 ساله اوگاندایی مقیم آمریکا به ضرب گلوله افسر پلیس،  موجی از خشم و نفرت در میان شهروندان  اوگاندایی برانگیخت  و واکنش تند برخی فعالان سیاسی و رسانه ای آفریقایی را در پی داشت که این امر حکایت از آن دارد که  جامعه سفیدپوست آمریکا، هیچ گاه سیاه پوستان را به عنوان یک نژاد همطراز نپذیرفته  و  این جامعه به سمت دوقطبی شدن  و تضاد نژادی در حرکت است.

 

برگزاری مناظره میان «تیم کین» نامزد معاونت هیلاری کلینتون و «مایک پنس» نامزد معاونت دونالد ترامپ در دانشگاه «لانگ وود» در ایالت  ویرجینیا که  به عنوان مکانی برای اعتراض به جداسازی نژادی شهرت دارد، نشان از وخامت بحران تضاد نژادی در جامعه آمریکا است. مساله گسست و تضاد نژادی در جامعه آمریکا با توجه به کشته شدن شمار زیادی از سیاه پوستان به ضرب گلوله پلیس سفید پوست، آنقدر حاد شده است که  سناتور تیم کین نامزد معاونت ریاست جمهوری از سوی هیلاری کلینتون در ابتدای مناظره خود در دانشگاه لانگ وود(یکی از نمادهای مبارزه با نژاد پرستی) چنین گفت: «خیلی خوشحالم که بار دیگر به دانشگاه لانگ وود در ویرجینیا باز گشته ام. اینجا مکانی فوق العاده است. شصت و پنج سال پیش یک زن شجاع به نام باربرا جونز از مدرسه (دبیرستان) خارج شد و به جداسازی نژادی در مدارس اعتراض کرد و بدین ترتیب تاریخ ساز شد.»

 

در همین خصوص، انتشار خبر کشته شدن «آلفرد اولانگو» از مهاجران  اوگاندایی مقیم آمریکا به ضرب گلوله یک افسر پلیس در ایالت کالیفرنیا طی هفته گذشته، به یکی از اخبار داغ رسانه ها تبدیل شد به گونه ای که خبرگزاری رویترز تصریح کرد این حادثه افزون بر خشم ساکنان سرزمین مادری«اولانگو» که  بیش از دو دهه  قبل ، به علت فقر و جنگ آنجا  را به مقصد آمریکا ترک کرده بود، واکنش تند برخی سیاستمداران آفریقایی را  نیز در پی داشته است.

 

پیامدهای چنین تبعیضهایی  حکایت از آن دارد که جامعه آمریکا نه تنها  به سمت ادغام نژادی پیش نرفته است بلکه دو قطبی شدن آن بیش از پیش محسوس شده  است و نکته مهمتر آنکه واکنش سیاهپوستان دیگر صرفا جنبه مدنی و مسالمت آمیز ندارد و حادثه تیراندازی به پنج پلیس توسط یک معترض سیاهپوست در شهر دالاس  نشان داد سیاهان در برابر رفتارهای تبعیض آمیز حاضرند به دست به سلاح ببرند زیرا جوانان سیاه پوست دیگر حاضر نیستند نابرابریهای دیرینه و سنتی در قبال اجدادشان را بپذیرند.

 

کشته شدن تبعه اوگاندایی در ایالت کالیفرنیا به حدی خبرساز شد که سفارت آمریکا در اوگاندا در خصوص برانگیخته شدن احساسات ضدآمریکایی در این کشور آفریقایی هشدار داد.

 

خبرگزاری رویترز در گزارشی در این خصوص نوشت  تنها هموطنان اوگاندایی ،آلفر اولانگو نبودند که در زادگاه وی از کشته شدنش بدست افسر پلیس آمریکا خشمگین شدند و  تظاهرات برپا کردند، بلکه این حادثه تظاهرات اعتراض آمیز اوگاندایی های مقیم  لس آنجلس را هم برانگیخت. تظاهرکنندگان خشمگین اوگاندایی  در واکنش به این قتل شنبه شب گذشته  با تخم مرغ به خانه «اریک گارستی» شهردار لس آنجلس حمله کردند که در جریان این تظاهرات پلیس چند نفر از تظاهرات کنندگان را بازداشت کرد. این تظاهرات اعتراضی روز یکشنبه هم ادامه داشت و پلیس 17 نفر از معترضان  به حادثه  تیراندازی مرگبار را در حومه شهر سن دیگو دستگیر کرد.

 

مساله دیگر آنکه  در روزهای بعد از وقوع این رخداد، طرفداران حقوق بشر در اوگاندا در صفحات فیس‌بوک و توییتر، قتل این فرد سیاهپوست را محکوم کردند و جایگاه آمریکا  را بعنوان یک  قدرت مدعی  عدالت‌خواهی زیر سؤال بردند.

 

افزون بر واکنشهای مردم عادی در پایگاههای  ارتباط اجتماعی، برخی از مقامات آفریقایی هم آمریکا را به در پیش گرفتن استانداردهای دوگانه متهم کردند. در این راستا شعبان بانتاریزا، معاون سخنگوی دولت اوگاندا در پاسخ به پرسش رویترز درباره کشته شدن اولانگو گفت: آیا آنها (آمریکایی ها) حق دارند بیشتر از این برای ما داد سخن سر بدهند؟ آنها همیشه به ما انتقاد می کنند و ما را به بهانه آنچه که  خشونت پلیس در اوگاندا می نامند، تنبیه می کنند، در حالیکه خشونت پلیس در خود آمریکا با اینجا غیر قابل مقایسه است.

 

در این باره کریس موشوه وزیر اطلاعات زیمبابوه، به اظهارات هری کی توماس جونیور سفیر آمریکا در این کشور اشاره کرد و گفت: سفیر آمریکا در زیمبابوه نیروهای امنیتی ما را به علت استفاده از خودروی  آب پاش ضد معترضان محکوم کرده بود اما درباره قتل بیرحمانه رنگین پوستان در کشور خود سکوت کرده است. وی در مصاحبه با روزنامه هرالد زیمباوه گفت: ما می خواهیم فعالان حقوق بشر بشنوند  اگر واقعا نگران حقوق بشر و دموکراسی هستند چرا چیزی از آنچه در آمریکا اتفاق افتاده است؛ بر زبان نمی آوردند. 

 

در لیبریا، به عنوان مستعمره سابق که به دست بردگان آزاد شده از سوی آمریکا بنیان نهاده شد، سینتیا هلمز تاجری که  خودش هم از نوه های یکی از این بردگان است با بیان ناراحتی خود از این قتل گفت: از زمان جیمز مونروئه رئیس جمهور سابق آمریکا به این سو، ما سیاهان هدف حمله قرار داشته ایم.