مردم یمن در لبه پرتگاه مرگ

 خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: اتاقهای مراقبتهای ویژه در بیمارستان‌های یمن پر است از کودکانی که دستگاههای پزشکی به آنها وصل است؛ کودکانی که قربانی بحرانهای کمبود مواد غذایی هستند. این در حالی است که شاید به علت تصمیم تجدید ساختار بانک مرکزی این کشور که وارد کنندگان را نگران کرده است، اوضاع  بدتر نیز بشود.   

 

با افزایش دشواری پهلو گرفتن کشتیها در بنادر یمن به علت محاصره ای که ائتلاف متجاوز عربستان سعودی در حمایت از دولت (مستعفی و فراری) یمن در جنگ 18 ماهه این کشور اعمال کرده است، سازمان ملل متحد می گوید بیش از نیمی از جمعیت 28 میلیون نفری این کشور غذای کافی ندارند.   

 

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور (فراری و مستعفی) یمن که در تبعید در خارج از این کشور به سر می برد ماه گذشته دستور داد مقر بانک مرکزی یمن از صنعا پایتخت این کشور که در کنترل نیروهای جنبش انصارالله است به شهر ساحلی عدن در جنوب این کشور که در کنترل دولت هادی قرار دارد، منتقل شود. وی همچنین رئیسی جدید برای بانک مرکزی منصوب کرد که عضو دولت کنونی است و او تصریح کرد این بانک دیگر هیچ پولی ندارد.   

 

برخی منابع تجاری که در زمینه واردات مواد غذایی به یمن ، فقیرترین کشور شبه جزیره عربستان فعالیت می کنند می گویند این تصمیم موجب شده است واردکنندگان که عملا با مشکل مالی مواجهند با دشواریهای بیشتری برای تهیه کالاهای ضروری روبرو شوند.  

 

دیپلماتها و مسئولانی که در زمینه کمکهای بشردوستانه فعالیت می کنند معتقدند بحرانی که در خصوص مسئله بانک مرکزی به وجود آمده شاید تاثیری منفی بر شهروندان یمنی داشته باشد.   

 

ریچارد استانفورت، مشاور سیاستهای بشردوستانه در سازمان اکسفام گفت:«سیاسی کردن بانک مرکزی و تلاشهای طرفهای منازعه برای استفاده از آن به عنوان ابزاری به منظور آسیب زدن به طرف دیگر، تهدیدی در خصوص سوق دادن فقیرترین مردم به طرف پرتگاه به شمار می آید.»   

 

وی افزود: «همه چیز بر ضد این مردم است که در لبه پرتگاه مرگ به علت گرسنگی در یمن قرار دارند.»  

 

درحال حاضر می توان اثرات کمبود مواد غذایی را مشاهده کرد. در بخش مراقبتهای ویژه کودکان در بیمارستان الثوره در بندر الحدیده، کودکان کم سن و سالی دیده می شوند که پوست آنها به استخوانهایشان چسبیده است. راهروهای این بیمارستان و اتاقهای انتظار پر است از پدرانی که کمک به کودکان گرسنه شان را که برخی از آنها با مرگ مبارزه می کنند خواستارند.  

 

سالم عیسی کودک شش ساله ای که در تخت این بیمارستان بستری است به شدت لاغر و نحیف به نظر می رسد. مادر او می گوید: «یک کودک بیمار دارم که به او بیسکوئیت می دادم اما مریض است و نباید بخورد.»  

 

برنامه جهانی غذا می گوید نیمی از کودکان زیر پنج سال یمن با رشد ضعیف مواجهند و آنها به علت سوء تغذیه مزمن قدکوتاهتر از کودکان هم سن و سال خود هستند.  

 

واردکنندگان مواد غذایی ژوئیه گذشته به رویترز گفتند با دشواریهایی در خرید مواد غذایی از خارج مواجهند چرا که داراییهایی به ارزش 260 میلیون دلار دارند که در بانکهای یمن مسدود شده است و همزمان بانکهای غربی نیز تسهیلات اعتباری را قطع کرده اند.  

 

بسیاری معتقدند تصمیم انتقال بانک مرکزی، آخرین پایگاه نظام مالی این کشور که به ادامه فعالیتهای اقتصادی در زمان جنگ کمک می کرد، ضربه ای سخت به واردکنندگانی به شمار می آید که برای انتقال مواد غذایی به این کشور تلاش می کنند و آنها پیش بینی می کنند هرج و مرج در آینده افزایش یابد.  

 

گزارش حمل و نقل دریایی نشان می دهد دست کم 9 کشتی حامل مواد غذایی مانند گندم و شکر در راه بنادر الحدیده و الصلیف در یمن است اما این منبع گفت نگرانیهایی درباره محموله های مدت دارد در ماه اکتبر و نوامبر وجود دارد.  

 

یک منبع تجاری دیگر تاکید کرد مشکلات رو به افزایش است. این منبع افزود: «بانکهای غربی برای پرداخت آماده نیستند و سیستم به طور کلی متوقف شده است. برای هر فعالیت تجاری با مشکل مواجه شده ایم.»   

 

وی اضافه کرد: «دریافت ارز باید از طریق قاچاق صورت بگیرد، یمن درحال حاضر به کشور قاچاقچیان تبدیل شده است و این قابل قبول نیست.»   

 

بانک مرکزی قدیمی در صنعا از ذخایر ناچیز ارزی برای تضمین ورود محموله هایی که به این کشور می آمدند استفاده می کرد. یمن 90 درصد مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می کند.  اما هادی دوست ندارد این بانک حقوق نیروهای ارتش دشمن و جنبش حوثی را بپردازد.  

 

هادی در تلاش خستگی ناپذیر برای دستیابی به پیروزی در عرصه درگیریها  و از بین بردن حوثیها ، محمد عوض بن همام رئیس بانک مرکزی را برکنار و منصر القعیطی وزیر دارایی را به جای او منصوب کرد.  وی دستور داد بانک مرکزی به عدن منتقل شود.   این تصمیم غیرمنتظره بود و تجار را با تردید مواجه کرد.  

 

دیپلماتها و کارشناسان اقتصادی و کارکنان بانک مرکزی یمن می گویند تصمیم دولت هادی تهدیدی برای قطع شریان حیاتی میلیونها مردم فقیر به شمار می آید.  

 

بر اساس سندی که به دست رویترز رسید ذخایر ارزی یمن از دو میلیارد و 85 میلیون دلار در پایان دسامبر 2015 به یک میلیارد و 318 میلیون دلار در پایان ژوئن 2016 کاهش یافته است.  فقر و خشکسالی موجب شده است بیش از 90 درصد غذای مردم از جمله بیشتر گندم و کل برنج مورد نیاز مردم این کشور از طریق واردات تامین شود.  حدود 21 میلیون نفر از جمعیت 28 میلیونی یمن به نوعی به کمکهای بشردوستانه وابسته اند و بیش از نیمی از مردم این کشور از سوء تغذیه رنج می برند.