با دبیرکل جدید سازمان ملل بیشتر آشنا شوید

 "آنتونیو گوترس" دبیر کل جدید سازمان ملل شد و از ابتدای ژانویه 2017 میلادی مسئولیت پنج‌ساله خود را آغاز خواهد کرد؛ این پایانی بر مأموریت بان کی مون و عملکرد پر انتقادش -که به «مرد اظهار نگرانی» مشهور شده است-، خواهد بود.

گوترس متولد 1949 میلادی و دارای مدرک مهندسی برق است. او نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال در سال‌های 1995 تا 2002 و کمیسیونر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سال‌های 2005 تا 2015 میلادی بوده است.

 

آنتونیوی 67 ساله گزینه مورد حمایت ایالات‌متحده برای دبیر کلی این سازمان از اروپای غربی بود. رأی‌گیری امروز به‌صورت غیررسمی انجام‌شده و قرار است رأی‌گیری رسمی سه‌شنبه برگزار شود.

 

854خبر انتخاب او را "ویتالی چورکین" رئیس دوره‌ای شورای امنیت در برابر خبرنگاران اعلام کرد که کشور متبوعش روسیه گزینه دیگری را برای دبیر کلی حمایت می‌کرد.

 

این دور از دبیر کلی سازمان ملل به اروپا تعلق داشت و گفته می‌شد با توجه به اینکه تا کنون از اروپای شرقی کسی در این مسئولیت قرار نداشته و همچنین زنی در این جایگاه قرار نگرفته است، "کریستالینا جورجیوا" کمیسر اتحادیه اروپا از بلغارستان به دبیرکل جدید سازمان ملل کیست و چه سوابقی دارد؟ +عکساین سِمت انتخاب خواهد شد.

 

چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل از دبیر کلی جورجیوا حمایت کرده بود؛ جورجیوا هفتمین زنی است که به رقابت برای احراز رأی اکثریت شورای امنیت وارد شد، اما دست آخر بخت با یک مرد همراه شد.

 

گوترس در پنجمین رأی‌گیری توانسته بود 12 رأی مثبت از اعضای شورای امنیت کسب کند و امروز در آخرین دور، ظاهراً هیچ‌کدام از اعضای دائم شورا با ریاست او مخالفت نکرده‌اند. شورای امنیت تا پایان اکتبر برای تعیین دبیر کل بعدی فرصت داشت ازاین‌رو نهایی شدن نخست‌وزیر پیشین پرتغال موجب شگفتی ناظران سیاسی شد.

 

با توجه به اینکه مخفیانه بودن فرآیند انتخاب دبیر کل در ادوار گذشته موجب اعتراض بسیاری از دولت‌ها و شکل‌گیری پویش «یک نفر برای هفت میلیارد» شده بود، این بار مراحل متعددی ازجمله معرفی نامزدها از آوریل در مجمع عمومی، برگزاری جلسات برای ارائه برنامه و حتی مناظره علنی در نظر گرفته شد.

دبیرکل جدید سازمان ملل چه سوابقی دارد؟//آماده انتشار 
 

گفته می‌شود فرآیند گفتگوها و مناظرات یکی از زمینه‌های برتری گوترس شد، او که در دوران مسئولیت خود بر امور پناهندگان کمتر حاشیه‌ساز بوده، در میزگرد گاردین گفته بود در صورت انتخاب به‌عنوان دبیر کلی از تجربیات خود در حوزه پناهندگان به‌خوبی استفاده می‌کند.

 

با توجه به وقوع بحران گسترده مهاجرت و پناهندگی از تابستان سال گذشته، به نظر می‌رسد تجربیات او یکی از برگ‌های برنده او بوده است.

 

ازآنجاکه مخالفت‌های روسیه با دبیر کلی گوترس به موافقت تبدیل شد، ممکن است امتیازهایی ردوبدل شده باشد، احتمال دارد یکی از معاونان او از روسیه یا اروپای شرقی باشد.