سالار محمود به شبکه سومریه نیوز عراق گفت که ترکیه می کوشد به بهانه شرکت در عملیات آزادسازی موصل به خصوص پس از تصویب تمدید حضور نظامی ترکیه در عراق و سوریه در پارلمان این کشور، منطقه را دوباره اشغال کند. وی از دولت محلی اقلیم کردستان خواست با اتخاذ تدابیر جدی مانع ورود نیروهای ترک از طریق گذرگاه "ابراهیم خلیل" شود.

محمود افزود: " ترکیه تلاش می کند ارتفاعات سنجار و منطقه واقع بین اقلیم کردستان عراق و کردستان سوریه را اشغال کند... این کشور می کوشد با حمایت از گروه های خاصی، آینده قومیت کرد را به خطر بیندازد."

وی با یادآوری این مطلب که پارلمان اقلیم کردستان در سال 2003 رأی به اخراج نیروهای ترک از کردستان داده است، خواستار مقابله جدی با ورود ارتش ترکیه به اقلیم کردستان و عراق شد.

گفتنی است نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه گفته بود تا وقتی که عراق دچار چند دستگی و تقسیم است هیچ کس حق ندارد مانع حضور و استقرار نیروهای ترکیه در نزدیک موصل شود. وی مدعی شده است که نیروهای ترک قصد اشغال منطقه را ندارند.

پارلمان ترکیه اوایل اکتبر سال جاری ادامه حضور نظامی ترکیه در سوریه و عراق را به مدت یک سال دیگر تصویب کرده بود.

پارلمان عراق پریروز سه شنبه 4 اکتبر (13 مهرماه جاری) با تصویب طرحی اقدام پارلمان ترکیه در تمدید حضور نظامی این کشور در عراق و سوریه به مدت یک سال را محکوم کرد. سفیر ترکیه در عراق نیز به وزارت خارجه این کشور احضار شده و یادداشت اعتراض دولت عراق تسلیم وی شد. در مقابل وزارت خارجه ترکیه نیز دیروز چهارشنبه در پاسخ به اقدام پارلمان عراق، هشام العلوی، سفیر این کشور در آنکارا را احضار کرد.