«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: خودداری آمریکا از استقرار سیستم موشکی در اروپا، شرط بازگشت مسکو به توافق کاهش ذخیره پلوتونیوم با واشنگتن است.

معاون وزیر خارجه روسیه در عین حال، اعلام کرد که مسکو معاهده پژوهشی هسته‌ای را که دو سال پیش با آمریکا امضا کرده بود، به حالت تعلیق درآورده است. او تحریم‌های هسته‌ای علیه روسیه را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

دولت روسیه صبح امروز پنجشنبه اعلام کرد که در واکنش به تحریم های آمریکا علیه مسکو که بواسطه اوکراین وضع شده اند روسیه نیز همکاری های خود در زمینه تخقیقات هسته ای و انرژی را با واشنگتن به حال تعلیق در می آورد.

بر اساس اعلام دولت روسیه، همکاری شرکت روس اتم با وزارت انرژی آمریکا نیز به دلیل رفتارهای غیر دوستانه واشنگتن پایان می یابد.

در واکنش به این اقدام روس ها، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بطور رسمی نامه و یا بیانیه ای از سوی روسیه در خصوص قطع همکاری های هسته ای دریافت نکرده است.

روسیه و آمریکا ظرف روزهای اخیر علاوه بر قطع همکاری های هسته ای، همکاری در مورد سوریه را نیز کنار گذاشته اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، چند روز پیش گفت: این کشور اجرای توافقکاهش ذخیره پلوتونیوم با آمریکا را متوقف کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که واشینگتن تمام تماس‌هایش را با مسکو بر سر پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به حالت تعلیق در آورد. این اقدام به دلیل ادامه حملات هوایی روس ها در سوریه انجام گرفت.

در پی الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از جدایی طلبان شرق اوکراین، آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد.