باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با لغو دستور فوری که سیاست های دولت قبلی نظامی میانمار را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود، رسما تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را برداشته است.

اوباما با ارسال نامه ای برای روسای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، ضمن اشاره به بهبود و پیشرفت وضعیت دموکراسی در میانمار از جمله برگزاری انتخابات تاریخی در نوامبر 2015 میلادی، دستور فوری را که سیاست های دولت نظامی قبلی میانمار را تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا ارزیابی می کرد، لغو کرده و تحریم‌های وضع شده علیه این کشور را نیز برداشته است. 

وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد: در نتیجه لغو دستور فوری و فوق العاده، تحریمهای اقتصادی و مالی که توسط دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا علیه میانمار وضع شده بود، برداشته می شود.

این اقدام واشنگتن پس از آن صورت گرفته است که اوباما و آنگ سان سوچی رهبر میانمار ماه گذشته با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. سوچی در این دیدار خواستار لغو تحریمهای اقتصادی آمریکا علیه این کشور شده بود.

حزب اتحاد ملی برای دموکراسی به رهبری سوچی در انتخابات نوامبر گذشته به پیروزی رسیده است.

اوباما در این نامه به تشکیل یک دولت منتخب و دموکراتیک در نتیجه برگزاری انتخابات میانمار و آزادی زندانیان سیاسی و ارتقای شرایط حقوق بشر و آزادی برگزاری تجمعات مسالمت آمیز اشاره کرده است.

اوباما در این نامه افزود: در حالی که میانمار با چالش های بزرگی از جمله تثبیت دموکراسی اش روبرو است، آمریکا می تواند و تمایل دارد که از سایر ابزارها برای حمایت از دولت و مردم برمه استفاده کند تا این چالش ها را حل و فصل نمایند.