ارتش فرانسه در دو سال اخیر خود را یکی از مدعیان مبارزه با تروریست های داعش می داند و در عمل آنطور که باید به وظایف خود عمل نکرده است.

حضور نظامی و پر تعداد فرانسوی ها نشان داد که آن ها عمدتا به دنبال جلب توجه کشورهای عربی هستند تا سلاح های خود را با سهولت بیشتری بفروشند. دولتمردان "الیزه" تلاش می‌کنند تا با فروش تسلیحات نظامی به کشورهای حاشیه خلیج فارس به اقتصاد فرانسه کمک کنند

اخیرا هم ارتش فرانسه با اعزام ناو هواپیمابر "شارل دوگل" که "جنگنده های رافال" از روی آن پرواز می کنند ، مدعی نبرد با داعش شده است.

 

***مشخصات ناو هواپیمابر «شارل دوگل» 
 

 

سایت «میلیتاری فکتوری»  (Military -Factory) درباره ناو هواپیمابر «شارل دوگل» می‌نویسد: «شارل دوگل» یک ناو هواپیمابر هسته‌ای بوده که اخیرا توسط نیروی دریایی «فرانسه» به خدمت گرفته شده است. این اولین ناو هواپیمابر با سوخت هسته‌ای و با تکنولوژی بالا در کلاس جهانی بوده که قابلیت حمل جنگنده و هلی‌کوپتر را دارد. 

 

اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به خلیج فارس/ارتش فرانسه و ادعای سرکوب داعش

 

این سایت ادامه داد: ناو هواپیمابر «شارل دوگل» در سال ۲۰۰۱ با ظرفیت ۱۹۵۰ خدمه، طول بیش از ۲۶۱ متر و با جابجایی ۴۲ هزار تن، سرعت ۳۱ مایل بر ساعت و با برد نامحدود و دارای جنگ افزارهای لانچر موشک‌های سطح به هوای کلاس «آستر» (Aster Missile) به استعداد ۱۵ فروند، موشک کلاس «میسترال» (Mistral Missile) و ۸ سلاح ۲۰ میلی متری و توپ دومنظوره است. 

 

سایت «ناوال تکنولوژی» (Naval - Technology) درباره ناو هواپیمابر «شارل دوگل» نوشت: این یک ناو هواپیمابر هسته‌ای بوده که در دسامبر ۲۰۰۰ برای تمرین نظامی در دریای "مدیترانه" به‌کار گرفته شده است. 

 

اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به خلیج فارس/ارتش فرانسه و ادعای سرکوب داعش

 

این سایت درباره ویژگی‌های این ناو نوشت: این ناو ظرفیت حمل ۴۰ فروند جنگنده «رافائل» با برد ۳ هزار و ۲۴۰ کیلومتر، «سوپر اتاندارد» با برد ۱۶۸۲ کیلومتر و انواع هلی‌کوپتر را دارد.

این ناو هواپیمابر دارای موشک‌های ضد هواپیمای «سام» (Surface to Air Missile) از جمله موشک «آستر» با وزن سرجنگی ۱۱۳ کیلوگرم و برد ۳۰ کیلومتر و هدایت «اینرسی» و رادارهای «آرابل» سه بعدی و چندمنظوره با برد ۷۰ کیلومتر و سلاح‌های ۲۰ میلی‌متری است. 

**مشخصات جنگنده "رافال"

جنگنده  "داسو رافال (Dassault Rafale) " (که البته در بین عموم با نام‌هایی موازی همچون "رافائل" و "رافال" نیز شناخته می‌شود)  به عنوان یک پرنده دو موتوره چند منظوره و تهاجمی تولید می‌گردد که ساخت کشور فرانسه است. این جنگنده می‌تواند ماموریت‌های محوله  را در هر زمان بخوبی و با دقت بالا انجام دهد.

 

اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به خلیج فارس/ارتش فرانسه و ادعای سرکوب داعش

اعزام ناو هواپیمابر شارل دوگل به خلیج فارس/ارتش فرانسه و ادعای سرکوب داعش

 

"رافال" در سه "مدل B " که ۲ کابین  مخصوص نیروی هوایی،  "تک کابین و باز"  مخصوص نیروی هوایی و مدل  تک کابین کلاس ام  که مخصوص "نیروی دریایی و ناوهواپیمابر"  است و  با وجود اندازه کوچک توانایی حمل میزان سنگینی مهمات (چندین هزار کیلوگرم "در منابع بین 8 تا 9 تن") را دارد.

برد پروازی قریب بالا (در منابع بیش از 3 هزار کیلومتر) یکی دیگر از ویژگی‌های این جنگنده بوده که با وزن بیش از 22 تن، سرعت 2 ماخ و طول 15 متر انواع موشکهای هوا به هوا از جمله موشک  "میکا (Mica Air to Air Missile)" و "ساید وایندر  (AIM-9 Sidewinder)"  را می‌تواند حمل کند.

 

اینکه فرانسوی ها تا چه حد در جنگ در جنگ با داعش صادق هستند ، مشخص نیست اما نکته حائز اهمیت این است که پرواز جنگنده های فرانسوی از خلیج فارس مشتریان جدید عربی را به همراه دارد.