در این اطلاعات به دو برابر شدن منابع مورد استفاده نیروهای هوایی و دریایی روسیه طی دو هفته اخیر و همزمان با آتش بس اشاره شده است. به نظر می‌رسد این بزرگترین استقرار نظامی روسیه در سوریه از زمان اعلام خروج برخی نیروهای مسکو از این کشور در مارس گذشته بوده است.

 

در این تحلیل آمده است، افزایش نیروهای نظامی روسی در سوریه به طور قطع متخصصان مختلفی را نیز برای عملیاتی کردن سامانه‌های موشکی S300 که جدیداً در این کشور مستقر شده‌اند، در بر می‌گیرد.

 

تحلیلگران می‌گویند: سیستم‌های S300، قابلیت روسیه در کنترل حریم هوایی سوریه را افزایش می‌دهد.

 

جاستین برونک، یکی از محققان موسسه "سرویس‌های سلطنتی" در لندن در این باره می‌گوید: S300 در اصل به روسیه توانایی اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه را می‌دهد. این سامانه‌ها همچنین هرگونه تلاش آمریکا را غیرممکن می‌کند. روسیه فقط می‌تواند بگوید که ما به پروازهایمان ادامه می‌دهیم و هرچیزی که تلاش به تهدید هواپیماهای ما کند به عنوان حمله تلقی و نابود خواهد شد.

 

وزارت دفاع روسیه تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است. با این حال یکی از مقامات دفاعی این کشور که خواست نامش فاش نشود، ادعاها درباره افزایش منابع را رد می‌کند.

 

اما اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی بلاگرهای ترک که مورد بررسی رویترز قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد اعزام نیروهای تازه نفس از طریق مسیر ویژه روسیه به سوریه، از دریای سیاه طی ماه سپتامبر افزایش یافته و هفته اخیر به اوج خود رسیده است.

 

در میان این کشتی‌ها گفته می‌شود روز جمعه یک کشتی موکشی کوچک نیز دیده شده است. در حالیکه در روز چهارنشبه دو کشتی موشکی روسیه در دریای مدیترانه مستقر شدند.

 

علاوه بر این ادعا می‌شود که از طریق هوایی نیز تجهیزات و نیروهای جدیدی وارد سوریه شده است.

 

روسیه نیروی هوایی خود را سال گذشته در حمایت از ارتش سوریه به این دو کشور اعزام کرد در حالیکه نیروهای تحت فرماندهی آمریکا نیز همزمان حملاتی را در سوریه علیه مواضع داعش انجام می‌دهند.

 

در همین حال بمباران هوایی طی دو هفته اخیر به شدت بی‌سابقه‌ای حتی در مقایسه با کل دوران جنگ گسترش یافته است؛ جنگی که گفته می‌شود در جریان آن بیش از 300 هزار تن جان باخته‌اند.

 

از زمان شکست آتش بس ماه سپتامبر میان روسیه و آمریکا تنش‌ها میان دو کشور به شدت افزایش یافته و در پی این تنش، واشنگتن مذاکرات خود با مسکو درباره اجرای آتش بس را به حالت تعلیق درآورد.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند، واشنگتن در حال بررسی واکنشی شدیدتر نسبت به حملات ارتش به حلب هستند.

 

برخی از این منابع از حمله هوایی یه یکی از پایگاه‌های هوایی دولت اسد به عنوان یکی از گزینه‌های مورد بررسی یاد می‌کند.