پایگاه اینترنتی بلومبرگ در گزارشی نوشت، زنان باردار در آمریکا بیشتر از زنان باردار در ایران جان خود را از دست می‌دهند. 

 

در این گزارش آمده است: طول عمر انسان در حال افزایش و بیماری‌ها در حال کاهش است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد برخی مشکلات در این زمینه وجود دارد و برخی کشور‌ها پسرفت داشته‌اند. 

 

تعداد زنان آمریکایی که به سبب مسائل مرتبط با بارداری یا زایمان جان خود را از دست می‌دهند، برابر با نرخ مرگ و میر زنان باردار در ایران، چین و برخی از کشور‌ها شوروی سابق است. تنها تفاوت در این است که در این کشور‌ها، میزان آگاهی در این زمینه در حال افزایش است. این در حالی است که در آمریکا این گونه نیست. 

 

بر اساس مطالعات جدیدی که انجام شده است، این روند نگران کننده در مغایرت با پیشرفت جهانی در زمینه سلامت مرتبط با زایمان قرار دارد. بیش از ۲۷۵ هزار زن سال گذشته در سراسر جهان حین بارداری، زایمان یا مشکلات مربوط به این مسئله جان خود را از دست دادند و این در حالی است که بیشتر این مرگ و میر‌ها قابل پیشگیری است. در آمریکا، از سال ۲۰۰۰ این مرگ و میر‌ها حدود دو ممیز هفت دهم درصد در سال افزایش یافته و به بیست و شش ممیز چهار مورد مرگ و میر در هر صد هزار زایمان رسیده است. سال گذشته، هزار و شصت و سه نفر در آمریکا در این رابطه جان خود را از دست دادند. (این نرخ در ایران کمتر است و در سال ۲۰۱۵، دویست و هشتاد و یک زن حین بارداری یا زایمان در این کشور جان خود را از دست دادند.) 

 

این موضوع سبب می‌شود آمریکایی‌ها در کنار دیگر کشورهای توسعه یافته از جمله یونان و لوکزامبورگ قرار گیرد که در این زمینه پسرفت داشته‌اند. 

 

با این حال، خبرهای خوب زیادی در بررسی جهانی بیماری‌ها، صدمات و ریسک فاکتور‌ها وجود دارد. متوسط طول عمر انسان از سال ۱۹۸۰، ده سال افزایش یافته است. کاهش مرگ و میر ناشی از اچ آی وی/ایدز و مالاریا -که به ترتیب با کاهش سی و سه و سی و هفت درصدی از سال دو هزار و پانج مواجه بودند- از جمله عوامل مهم افزایش طول عمر انسان محسوب می‌شود. و کودکان نیز کمتر در مقابل بیمارهایی که قبل از سن ۵ سالگی به آن‌ها مبتلا می‌شوند، ‌آسیب پذیر هستند و با وجود نبود پیشرفت در ارتباط با نرخ مرگ و میر نوزادان، نرخ مرگ و میر کودکان زیر پنج سال به نصف کاهش یافته و به پنج میلیون و هشتصد هزار نفر در سال رسیده است. 

 

بهداشت کودکان و مادران تنها دو عنصر در این ارزیابی علمی محسوب می‌شود که توجیه کننده دلیل ۲۴۹ عامل مرگ و میر و سیصد و پانزده بیماری و مرض ثبت شده در جهان از سال هزار و نهصد و هشتاد بوده است. این بررسی روز پنجشنبه در نشریه لانست منتشر شد. 

 

موسسه معیارهای سلامت و ارزیابی در دانشگاه واشینگتن این بررسی را انجام داد و در این روند هزار و هشتصد و هفتاد محقق در صد و بیست و هفت کشور مشارکت داشتند. این ارقام نشان می‌دهد باید در سطح جهانی اقداماتی انجام شود. آمریکا و بسیاری از دیگر کشور‌ها در صدر این فهرست قرار دارند و با تهدیدهای ناشی از مصرف مواد مخدر، چاقی و سوء تغذیه مواجه هستند.