بروز اختلاف میان بازیگران بین‌المللی بحران سوریه آن هم در آستانه آزادسازی کامل شهر استراتژیک حلب نشان می‌دهد که بحران 67 ماهه سوریه وارد مرحله حساسی شده است. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد آمریکا و فرانسه با ارائه طرحی به شورای امنیت سازمان ملل برای استفاده از نیروهای نظامی در راستای جلوگیری از عملیات آزادسازی شهر حلب هستند.

از سوی دیگر پیشروی نیروهای مسلح دولتی سوریه و مقاومت اسلامی در شرق حلب و پاکسازی 16 نقطه استراتژیک در جنوب و شرق این شهر، نگرانی آمریکا، فرانسه و عربستان را بشدت نسبت به آینده گروهک‌های تروریستی برانگیخته است. در چنین فضایی اوضاع نظامی و سیاسی سوریه در مقایسه با گذشته پیچیده‌تر شده است و این مساله احتمال گسترش بحران سوریه و برخورد نظامی میان روسیه وآمریکا را افزایش می‌دهد.

برپایی سامانه موشکی فوق‌مدرن اس 300 و اس 400 روسیه در پایگاه دریایی شهر ساحلی طرطوس سوریه از وجود یک تحرک خطرناک ناتو برای تغییر موازنه قدرت به سود گروهک‌های تروریستی حکایت دارد.

روسیه نیز بشدت نسبت به تحرکات آمریکا، ترکیه و فرانسه در خاک سوریه حساس شده، زیرا بمباران‌های مکرر مواضع ارتش سوریه توسط ارتش آمریکا در دیرالزور و اطراف حلب هر گونه توافق میان روسیه وآمریکا را برای برقراری آتش‌بس پایدار در سوریه ناممکن می‌کند.

روسیه معتقد است که دولت باراک اوباما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش دارد تا از برگ برنده سوریه برای کمک به پیروزی خانم هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات استفاده کند. در عین حال شرایط میدانی سوریه اکنون به دلیل شکست برخی گروهک‌های تروریستی در شمال حلب به نفع محور مقاومت تغییر کرده است و این امر به‌طور طبیعی با سیاست‌های واقعی آمریکا و فرانسه منافات دارد.

دولت آمریکا همواره در طول بحران سوریه تلاش داشته با کمک تسلیحاتی و مالی به گروهک‌های تروریستی، دولت بشار اسد را به دادن امتیازات سیاسی و نظامی گسترده‌ای به تروریست‌ها مجبور کند. اما هم‌پیمانان دولت و ملت سوریه تلاش کردند با تغییر تاکتیک‌های نظامی در عرصه‌های میدانی، شطرنج نظامی را به سود دولت در دمشق حفظ کنند و پاکسازی مناطق شمالی ادلب، حلب و اعزاز از وجود گروهک‌های تروریستی حکایت از وجود یک استراتژی مشترک نظامی میان حزب‌الله، روسیه، ایران و سوریه برای مقابله با جریان‌های تروریستی دارد.

به هر حال به نظر می‌رسد طی روزهای آینده سوریه با یک سلسله تحولات دراماتیکی گسترده‌ای مواجه خواهد شد و این تحولات حول محور آزادسازی شهر حلب خواهد بود که قطعا تاثیر مستقیمی بر بحران سوریه خواهد داشت.