یکی از مسائل مهمی که در عصر ما در پیش روی  شهروند جامعه مدرن، صداقت دولت ها در پاسخ گویی به شهروندان خود در قبال بسیاری از مواردی است که بر اساس اصول دمکراتیک، حق شهروندان است تا از آن موضوعات با خبر  شوند .

اما مشکل از جایی به وجود می آید که دولت ها در بسیاری از موارد بدون توجه به اینکه آنها موظف به پاسخگویی در قبال شهروندان هستند از این امر خطیر سرباز زده و به بهانه هایی همچون مسائل امنیتی و یا محرمانه بودن موضوع، از ارائه گزارش کار شفاف به شهروندان خودداری می کنند. در حالیکه که اساسا مشروعیت و روی کار آمدن دولتهایی که داعیه دموکراسی و احترام به حقوق شهروندان خود را دارند از اعتماد و رای مردم نشات گرفته و شرط ادامه یافتن این مشروعیت اکتسابی و تفویضی، پاسخگویی و مسئولیت پذیر بودن در برابر شهروندان است.

اما پاسخگو نبودن احتمالی دولت ها در برابر شهروندان خود تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن مساوی است با واکنش طبیعی مردم در برابر این مسئولیت ناپذیری که غالبا در روزگار ما به شکل افشاگری های گسترده در خصوص حرکات خلاف قانون دولت از سوی شهروندانی است که خود در رده های مختلف دولتی مناصبی داشته و به اطلاعات دست اول و محرمانه دولتی آن هم در سطوح بالای امنیتی دسترسی کامل دارند.

کتاب «دلاوران»، نوشته « مارک هرتسگارد» در خصوص افشاگری های «ادوارد اسنودن»، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است که در سال ۲۰۱۳ اقدام به افشای اسناد محرمانه CIA و بسیاری از نهاد های امنیتی  دیگر این کشور کرد تا بتواند پرده از راز حقایقی بسیار از اسناد مخوف ایالات متحده بردارد.

«هرتسگارد» در کتاب خود ضمن بررسی زندگی و ماجرای افشاگری های «اسنودن»، همچنین به بررسی پرونده شخصیت های مشابه آمریکایی که دست به چنین افشاگری هایی زده اند پرداخته است.

از این دست افراد می توان به «کولین راولی»، افسر سابق FBIو یا« جفری اف ویگند»، افشاگر بزرگ پرونده تنباکو و توتون در این کشور اشاره کرد که نویسنده کتاب سعی کرده تا حد ممکن رسیدگی و بررسی به تمامی این پرونده ها را در دستور کار خود  قرار داده و به آنها پرداخته است.

نویسنده کتاب «افشاگران» که توسط انتشارات هات بوکز منتشر شد، مطالعه آن را نه تنها به علاقمندان تحقیق در خصوص پرونده های  مذکور، بلکه برای هر شهروندی مفید دانسته و خواندن آن را به همگان پیشنهاد می کند.