سوپاپ اطمینان ارزش پوند در معرض خطر است

به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ؛ با نزدیک شدن به مذاکرات برکسیت در اوایل سال 2017، ارزش پوند بار دیگر کاهش یافت. ارزش استرلینگ در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح از زمان رأی‌گیری ماه ژوئن برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رسید. این رویه موجب بیدار شدن سرمایه‌گذاران خارجی شده است. به عقیده آن‌ها دولت انگلیس با اجرای برکسیت سعی در ممانعت از دسترسی به بازار واحد دارد. کاهش ارزش پوند پس از اجرای همه‌پرسی نیز می‌تواند به برقراری یک بازار واحد در انگلیس کمک کند. رویه ای که از واردات جلوگیری می‌کند و صادرات از انگلیس را رونق می‌بخشد.

با این حال، به نظر می‌رسد سوپاپ اطمینان ارزش پوند در معرض خطر است. ارزش پوند به پایین‌ترین سطح خود در 31 سال اخیر رسیده است و این حاکی از سیاست‌های پولی عجولانه انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا است.

بلال حفیظ، رئیس جهانی تحقیقات ارزی در نومورای لندن می‌گوید: نکته اساسی در این مورد رسیدن به ثبات بیشتر است و برای این اقدام باید از حرکات سریع اجتناب شود. کاهش ارزش پوند در راستای ثبات اقتصادی است ولی این روند کاهشی باید آهسته رخ دهد.

کاهش ارزش پوند موجب شد بسیاری از شرکت‌های خارجی در انگلیس پیش‌بینی درباره سود و زیان خود را تغییر دهند و خطر تورم را پیش‌بینی کنند. این در حالی است که ارز ضعیف موجب رشد صادرات می‌شود و مزایای صادرات در قالب یک ارز ضعیف ناپدید می‌شود. به عبارت دیگر، کاهش 1.6 درصدی ارزش پوند در برابر دلار از 4 ماه گذشته می‌تواند بخشی از سیاست پولی انگلیس برای بهبود وضعیت اقتصادی این کشور باشد.