جدال لفظی کلینتون و ترامپ بر سر ویدئوی جنجالی واشینگتن پست

 مناظره شب گذشته (بامداد امروز به وقت ایران) هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ – نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه واشینگتن در سنت لوئیس ایالت میزوری – در ادامه فضای داغ انتخاباتی 48 ساعت گذشته بسیار داغ و ملتهب آغاز شد.

 

در طول 90 دقیقه مناظره نیز این دو نامزد انتخاباتی بارها سخن همدیگر را قطع و یکدیگر را به دروغگویی متهم کردند. ویدئوی غافلگیرکننده‌ای که جمعه شب از سوی واشینگتن پست علیه ترامپ منتشر شد و اظهارات شرم‌آوری که نامزد جمهوری‌خواهان در سال 2005 در این ویدئو درمورد زنان بیان کرده است، محوری‌ترین موضوع مجادله لفظی نامزدها با یکدیگر بود. ترامپ برای دفاع از خود در برابر اظهارات زننده‌اش درمورد زنان گفت اگر او آنها را صرفاً به زبان آورده است، همسر رقیب دموکرات او – بیل کلینتون – آنها را عملاً در دوران ریاست جمهوری خود و پیش از آن انجام داده است. وی حتی با پیش‌بینی کشیده شدن مناظره به موضوع افشاگری جمعه شب واشینگتن پست، تعدادی از زنانی که مورد سوءاستفاده جنسی کلینتون قرار گرفته بودند را نیز به عنوان شاهد در محل مناظره حاضر کرده بود. 

 

«مارتا راداتس» از شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز و «اندرسون کوپر» از شبکه خبری سی‌ان‌ان به عنوان مجریان مناظره انتخاباتی دیشب، تلاش زیادی برای کنترل محتوای مناظره داشتند؛ با این حال، حدود یک سوم زمان مناظره به مجادلات لفظی شدید این دو با یکدیگر در این باره گذشت. 

 

ترامپ در بخشی از مناظره در واکنش به افشای ویدئوی جنجالی خود از سوی واشینگتن پست که در آن به صراحت و با ذکر جزئیات کامل از قصد خود در گذشته برای برقراری رابطه با یک زن متاهل سخن گفته است، گفت آنچه او در این ویدئو به زبان آورده است مصداق آزار جنسی نیست و او هرگز آنچه از آن سخن گفته را عملاً انجام نداده است. اما کلینتون در مقابل گفت ویدئوی منتشرشده همه چیز را درباره شخصیت او به خوبی نشان می‌دهد. نامزد دموکرات‌ها اضافه کرد رفتار ناشایست و دور از شأن ترامپ تنها مختص زنان نیست و او درمورد گروه‌های دیگر جامعه از جمله مسلمانان، مهاجران، لاتین‌تبارها، سربازان کهنه‌کار و اسرای جنگی آمریکا نیز اظهارات توهین‌آمیزی بیان کرده است.

 

کلینتون در ادامه گفت: ترامپ می‌گوید آنچه در این ویدئو از زبان او شنیده می‌شود، بیانگر شخصیت واقعی او نیست اما به اعتقاد من، هر کس این ویدئو را یکبار تماشا کند با کوچکترین شناختی از ترامپ متوجه می‌شود شخصیتی که در این ویدئو چنین اظهاراتی درمورد زنان به زبان می‌آورد، دقیقاً خود واقعی اوست.

 

با این حال، جدال لفظی کلینتون و ترامپ بر سر ویدئوی جنجالی اخیر واشینگتن پست به اینجا ختم نشد و نامزد جمهوری‌خواهان در ادامه موضوع مناظره را به بحثی کشاند که در طول هفته گذشته چندین بار درمورد آن تهدید کرده بود. نامزد جمهوری‌خواهان در واکنش به اظهارات کلینتون که محتوای ویدئو را نشان‌دهنده شخصیت واقعی او برشمرد، گفت در تاریخ سیاست در آمریکا هیچ کس به اندازه بیل کلینتون از زنان سوءاستفاده جنسی نکرده است. او ادامه داد اگر من این مسائل را به زبان آورده‌ام، بیل کلینتون آنها را عملاً انجام داده است. 

 

هیلاری کلینتون نیز در مقام پاسخگویی به اظهارات او علیه همسرش جمله‌ای از میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نقل کرد و گفت "وقتی آنها خود را پایین می‌آورند؛ ما ناخودآگاه بالا می‌رویم" و سپس موضوع بحث را مجدداً به ویدئوی جنجالی منتشر شده از ترامپ بازگرداند تا بیشتر وقت مناظره نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دومین مناظره انتخاباتی خود با یکدیگر صرف اتهام‌زنی و رفع اتهام از خود در مسائل جنسی شود.