روز گذشته خبر آزمایش اتمی آمریکا توجه جهان را جلب کرد؛  بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، واشنگتن در اقدامی برای بروز رسانی زرادخانه اتمی خود دو بمب اتمی فاقد کلاهک را در صحرای نوادا آزمایش کرد و آژانس ملی امنیت اتمی آمریکا در این زمینه اعلام کرد: هدف اولیه این پرواز آزمایشی کسب اطمینان، دقت و عملکرد داده‌ها در شرایط عملیاتی است.

بر اساس اعلام دستگاه های دولتی آمریکا، در اوایل ماه میلادی جاری، دو بمب افکن بی-61 که از دهه شصت میلادی در سیستم تسلیحاتی آمریکا مورد استفاده قرار می گرفته است در این آزمایش استفاده شده است. یکی از این دو بمب افکن، زمین شکن بوده که برای هدف گرفتن اهداف زیر زمینی به کار گرفته می شود و دیگری یک بی-61 تاکتیکی بود، البته هر دوشان فاقد کلاهک هسته ای واقعی بوده اند.

در بیانیه آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام شد: اهداف اولیه از این تست ها، ارزیابی دقت و عملکرد در شرایط عملیاتی بوده است. چنین تست هایی بخشی از فرایند آمادگی سیستم تسلیحاتی هستند.

سوال این است که چرا اکنون چنین آزمایشی صورت گرفته است؟ در زمانی که واشنگتن بیشتر از گذشته در تنش با روسیه است و چنین گامی می تواند جرقه های یک مسابقه تسلیحات هسته ای باشد. چند روز پیش بود که دولت روسیه هم اعلام کرد مانور گسترده ای برای آماده سازی شهروندانش در زمان مقابله با جنگ هسته ای برگزار می کند.

از سوی دیگر، مبرهن است که پنتاگون در تلاش است تسلیحات هسته ای خود را که قدمت چندین ساله دارند با بمب های جدید و تسلیحات به روز جایگزین کند، اقدامی که به صدها میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان آمریکایی نیاز دارد. برای مثال نیروی هوایی آمریکایی در تلاش است که موشک های بالستیک بین قاره ای و موشک های کروز هسته ای را به روز کند.

آشفتگی منطقه خاورمیانه هم که بر کسی پوشیده نیست؛ دوستان قسم خورده آمریکا در منطقه چون عربستان و اسرائیل حامیان اصلی جبهه النصره وسایر تروریست های فعال در سوریه بوده اند اما نتوانستند ره به جایی ببرند، واشنگتن نتوانست اسد را از قدرت کنار بکشد و ادبیات جنگ طلبانه اش علیه مسکو نیز در تحقق اهداف جاه طلبانه واشنگتن موثر نبوده است.

جنگ علیه ایران، چین و روسیه هم که همیشه روی میز آمریکاست، حذف کشورهایی که به اعتقاد واشنگتن مهمترین موانع هدف ایالات متحده برای کنترل جهان است. پس آیا می توان گفت جنگ جهانی سومی با روی کار آمدن دولت بعدی آمریکا محتمل تر خواهد بود؟

اگر تصور کنیم کلینتون به قدرت می رسد- چنان که نتایج نظرسنجی های اخیر و پیش بینی کارشناسان آمریکا چنین حکایت دارد- این گزینه بعید نیست؛ علی الخصوص با حلقه حامیان جنگ طلب و لابی های تسلیحاتی که اطراف او را گرفته اند و عملکرد او برای مداخله لیبی نشان می دهد خانم احتمالا رئیس جمهور آمریکا، از آغاز جنگی دیگر که به کشتار میلیون ها نفر بیانجامد، واهمه ای ندارد.