تشدید اعتراضات نسبت به فروش سلاح انگلیس به عربستان

 کمپین انگلیسی مخالفان تجارت تسلیحات با محکوم کردن بمباران روز شنبه عربستان علیه یمن خواستار توقف فروش تسلیحات انگلیس به عربستان سعودی شد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، اعضای کمپین مخالفان تجارت تسلیحات در انگلیس گفتند بعد از کشتار اخیر عربستان در یمن، باید فروش تسلیحات انگلیس به عربستان متوقف شود. این حمله هوایی عربستان در یمن روز شنبه گذشته منجر به کشته شدن صدها تن و جراحت شمار زیادی شد.

اندروز اسمیت از اعضای این کمپین گفت شرایط انسانی یمن وخیم است و بدتر می‌شود. وی در ادامه گفت هر روز مردم بیگناه در یمن کشته می‌شوند و دولت بریتانیا همچنان با فروش تسلیحات بیشتر به این کشور، از بمباران توسط عربستان حمایت می‌کند.

اسمیت افزود «هیچ بهانه دیگری وجود ندارد. بریتانیا می‌تواند اکنون قدم‌ها اصلی برای کاهش درد و رنج و کاهش تجاوزات بیشتر را بردارد.»

وی خطاب به ترزا می نخست وزیر و بوریس جانسون وزیر خارجه گفت اگر این دو فرد درباره برقراری صلح جدی هستند، باید فروش تسلیحات را متوقف کرده و از تاثیر خود برای پایان دادن به این بمباران‌ها استفاده کنند.

با وجود آنکه عربستان متهم به ارتکاب جرایم جنگی است، ترزا می پیش از این از فروش تسلیحات انگلیسی به عربستان سعودی حمایت کرده بود.

از سوی دیگر جرمی کوربین رهبر حزب اپوزیسیون بریتانیا از نخست وزیر خواسته بود به دلیل کشتار غیرنظامیان توسط سعودی‌ها، انگلیس فروش سلاح به این پادشاهی را متوقف کند.