هواپیمای ائتلاف عربستان فاجعه صنعا را به بار آورد

 شبکه «بی بی سی» در گزارشی اعلام کرد، عربستان سعودی به صورت محرمانه پذیرفته که یکی از هواپیماهای ائتلاف سعودی مراسم ختم روز شنبه در صنعا را بمباران کرد و فاجعه اخیر را به بار آورد.

بنا بر این گزارش، مقامات عربستان سعودی با درخواست دولت انگلستان برای مشارکت در تحقیقات در خصوص این حمله که شامل حمله‌ دومی نیز بود که در نهایت به کشته شدن امدادگران نیز انجامید، موافقت خود را اعلام کرده است.

یک مقام ارشد دولت انگلیس گفته است لندن اعزام یک گروه از حقوقدانان و بازپرسان نظامی برای نظارت بر تحقیقات ائتلاف سعودی در رابطه با این حمله را بررسی می‌کند.

گروه‌های حقوق بشری خواستار انجام تحقیقاتی توسط گروهی مستقل در رابطه با این حملات اخیر در صنعا شده‌اند.

منابع سعودی اعلام کردند که تحقیقات ائتلاف سعودی شامل بررسی اطلاعات ثبت شده، اظهارات شاهدان عینی و اطلاعات نظامی موجود می‌شود.

یک مقام سعودی اعلام کرد که هیچ بیانیه عمومی تا زمان تکمیل تحقیقات در این رابطه منتشر نخواهد شد؛ فرایندی که شاید چند روز، چند هفته و یا حتی چند ماه به طول انجامد.

همزمان با افزایش میزان تلفات فاجعه اخیر در صنعا، انگلستان به شدت تحت فشار قرار گرفته تا فروش تسلیحات به عربستان سعودی را متوقف کند.

«مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس اعلام کرده که لندن زمانی که مطمئن شود یک حمله هوایی منجر به تلفات غیرنظامی اخیر در صنعا شده، مسئله توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی را مد نظر قرار خواهد داد.

روز شنبه عربستان چهار بار صنعا را بمباران کرد،‌ دو حمله مستقیما تالار بزرگ برگزاری مراسم صنعا پایتخت یمن را هدف قرار داد در حالی که مراسم ختم پدر «جلال الرویشان» وزیر کشور یمن و رئیس دفتر علی عبدالله صالح در آن در حال برگزاری بود.

وزارت بهداشت یمن اعلام کرده تا کنون دست کم 900 نفر در این حمله جان باخته‌اند.