راه مبارزه با افراط‌گرایی، برقراری نظام دموکراسی است

رئیس دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در تاجیکستان امروز در همایش «راه‌های حل مشکلات افراط گرایی در آسیای مرکزی» در شهر دوشنبه گفت:خطر گسترش افراط‌گرایی در آسیای مرکزی باعث نگرانی است.

وی در این زمینه افزود: به لحاظ اینکه کشورهای منطقه آسیای مرکزی با افغانستان هم مرز می‌باشند، خواسته یا ناخواسته وضعیت این کشور به آسیای مرکزی، به خصوص تاجیکستان تاثیر خواهد گذاشت.

بیشچویچ با ارائه تدابیری جهت جلوگیری از این وضعیت ادامه داد: یکی از راه‌های اساسی پیشگیری از افراط گرایی گسترش دادن دموکراسی در منطقه می‌باشد.

به گفته وی، تاجیکستان که تجربه تلخ جنگ شهروندی را پشت سر گذاشته است، می‌تواند در مبارزه علیه تروریسم و افراط‌گرایی از این تجربه استفاده کند.

این مسئول دفتر نمایندگی اروپا همچنین به مسئله راه‌اندازی همکاری بین جامعه مدنی تاجیکستان با دولت این کشور در مبارزه علیه‌افراط گرایی تاکید کرد و افزود: شهروندان تاجیکستان در رابطه به این مسائل حساس نباید بی طرفی را اختیار کند و با دولت این کشور در مبارزه علیه افراط گرایی همکاری کند.

بیشچویچ در پایان سخنانش از آمادگی کمک کارشناسان اروپا در زمینه جلوگیری از افراط گرایی در جامعه و مبارزه علیه این پدیده‌ها خبر داد.

همایش بین المللی «راه های حل مشکلات افراط گرایی در آسیای مرکزی» با شرکت نمایندگان اتحادیه اروپا، مسئولین دولت تاجیکستان و جامعه مدنی این کشور عصر روز گذشته در شهر دوشنبه آغاز به کار کرده است.