بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از تجاوز وحشیانه و کور ارتش سعودی به یمن، در روزهای گذشته وارد فاز جدیدی شده و این بار آمریکا مستقیما وارد کارزار حمایت از ائتلاف سعودی شده است.

 
اگرچه هنوز ابعاد و تاثیرات ورود نیروهای نظامی آمریکا به این نبرد نابرابر، مشخص و قابل تصور نیست اما دلایل و ادعاهای مربوط به این دخالت را می توان از ابعاد مختلف بررسی و تحلیل کرد.

 

 
 
شلیک به Swift آغاز تغییرات معادلات در یمن
 
 
در روز 10 مهر ماه سالجاری، شناور نظامی Swift متعلق به کشور امارات، در منطقه تنگه باب المندب مورد حمله موشکی یمنی ها واقع شده و خسارت شدیدی را متحمل شد، به صورتی که با توجه به تصاویر منتشر شده از این شناور بعید است که Swift دیگر به خدمت بازگردد.
 
پیرو این حمله موفق و ضرب شست دقیق رزمندگان یمنی در حمله موشکی به شناور نیروی دریایی امارات، آمریکا برای حمایت از تداوم تجاوز یگانهای اماراتی و سعودی به مردم بی دفاع یمن، اعلام کرد که چندین ناوشکن را به منطقه مورد نظر اعزام می کند تا امنیت حمل و نقل (!) در این منطقه را تامین کند.
 
 
یمن 
شناور Swift بعد از حمله موشکی

 

اما روز شنبه، 17 مهرماه یعنی حدودا یک هفته بعد از حمله به شناور Swift ، یک مجلس ختم بزرگ در شهر صنعا پایتخت یمن مورد حمله هوایی ارتش سعودی واقع شده و تعداد زیادی از مقامات یمنی به همراه مردم غیر نظامی در این حمله جان خود را از دست دادند.
 
شدت تلفات و عمق جنایت وحشیانه سعودی ها به قدری زیاد بود که از سوی جامعه بین الملل و نهادهای حقوق بشری فشارهای شدید سیاسی به سعودی ها و متحدان آنها از جمله ایالات متحده وارد شد و بسیاری از دولت های غربی خواستند تا صادرات سلاح به عربستان را متوقف کنند.
 
 
آیا مبارزان یمنی به USS Mason شلیک کردند؟
 
 
دقیقا یک روز بعد و در حالی که جهان مشغول محکومیت این قتل عام مردم بی گناه بود، روز یکشنبه 18 مهرماه، نیروی دریایی آمریکا در خبری مهم اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی USS Mason مورد حمله موشکی از یمن واقع شده است.
 
در این اطلاعیه، نیروی دریایی آمریکا اضافه کرده است که به فاصله یک ساعت از همدیگر، دو تیر موشک کروز ضد کشتی به سمت ناوشکن آمریکایی شلیک شده است که موشک دوم بدون یافتن هدف خود به آب افتاده است.
 
یمن 
ناوشکن USS Mason
 
نیروی دریایی آمریکا در تشریح نحوه مقابله با موشک مشکوک شلیک شده از سوی یمن اعلام کرد که ناوشکن مورد نظر برای دفع موشک اول دو تیر موشک سطح به هوای برد بلند استاندارد SM-2 و یک تیر موشک سطح به هوای میان برد  ESSM را به سمت موشک مورد نظر شلیک کرده و در عین حال سامانه های ایجاد هدف کاذب و جنگال خود را نیز برای مقابله با این موشک به کار برده است.
 
 
نکته جالب آن است که آمریکا رسما اعلام کرد که دقیقا اطلاع ندارد موشک ضد کشتی اولی که به سمت ناوشکن مورد نظر شلیک شده است به چه صورتی از بین رفته است!
 
شلیک جدید و تلاش برای انحراف افکار عمومی

 

اگرچه این موضوع با واکنش و بازتاب زیادی همراه بود اما به نظر می رسید آمریکا در رسیدن به هدف خود برای منحرف کردن افکار عمومی از جنایت ائتلاف سعودی موفق عمل نکرده است چراکه بعد از چند روز، دوباره مقامات آمریکایی اعلام کردند که ناوشکن آمریکایی USS Mason باز هم از منطقه ای تحت کنترل مبارزان حوثی تحت حمله موشکی به وسیله دو فروند موشک کروز ضد کشتی قرار گرفته است و این بار نیز این موشک ها به هدف خود نرسیده اند.
 
 اگرچه در هر دو مورد ارتش یمن و انقلابیون یمنی به صورت رسمی هر گونه شلیک به سمت شناورهای آمریکا را تکذیب کردند، اما استفاده از کلمه مبهم "منطقه تحت کنترل مبارزان حوثی" نشان می داد آمریکایی نیز جرات اعلام مستقیم اینکه این موشک ها توسط انقلابیون یا ارتش یمن شلیک شده را نداشته اند.
 
اما این پایان داستان نبود و در روز پنج شنبه، این بار نیروی دریایی آمریکا بود که با شلیک موشک های کروز تاماهاوک از یک فروند ناوشکن مستقر در منطقه مورد نظر، به چند سایت راداری یمنی ها حمله کرد.
 
ابهامات بزرگ درباره شلیک به ناوهای آمریکایی
 
از همان زمان اعلام شلیک به سمت ناوهای آمریکایی، سوالات بسیار زیادی در این میان به وجود آمده و نکات تاریک زیادی درباره ادعاهای طرف آمریکایی در این میان وجود داشت. برخی کارشناسان غربی حامی ائتلاف سعودی از همان ابتدا اعلام کردند که به احتمال زیاد یمنی ها با استفاده از موشک های کروز C-802 ساخت چین که توسط ایران تهیه شده است به ناوشکن آمریکا شلیک کرده اند.
 
 
موشک کروز C-802 یک سیستم ضد کشتی ساخت چین است که در دهه 1980 میلادی بر اساس تکنولوژی فرانسوی توسعه پیدا کرده است. این موشک مادون صوت بوده و سر جنگی آن نیز حدودا 165 کیلوگرم است. هر کسی در حد بسیار ابتدایی از این موشک و در عین حال ناوشکن های کلاس آلریت بورک نیروی دریایی آمریکا اطلاع داشته باشد، متوجه می شود که با شلیک یک یا دو فروند از این موشک ها امکان نفوذ به درون چتر دفاعی این ناوشکن ها و مورد اصابت قرار دادن آنها وجود ندارد.
 
یمن 
نمونه موشک C-802

 

سرعت نسبتا پایین این موشک ها و همچنین فناوری قدیمی به کار رفته در آنها باعث می شود که مقابله با آنها یک امر ساده برای ناوشکن های آمریکایی باشد. شاید بتوان درباره حمله اول اینگونه گفت که در شرایط بعد از حمله هوایی سعودی ها به مراسم ختم در شهر صنعا ارتش و مبارزان یمنی به دنبال انتقام از طرف سعودی بوده و به دلیل محدودیت امکانات به اشتباه به سمت شناور آمریکایی شلیک کردند.
 
 
اما حمله دوم به فاصله چند روز از حمله اول به چندین دلیل عاقلانه نیست. یمنی ها می دانند که موشک آنها بر علیه ناوشکن آمریکایی موثر نیست و حتی به فرض برخورد به این شناور مجوز دخالت کامل آمریکا در این بحران را به واشنگتن می دهد و مسلما حوثی ها که در حال حاضر درگیر یک نبرد شدید با نیروهای ائتلاف سعودی هستند هرگز به دنبال وارد شدن به یک درگیری مستقیم با آمریکا نیستند.

 

سرپوش بر جنایت سعودی با کروزهای مشکوک
 
سوای بحث این که تا به امروز مدرک خاصی که نشان دهنده شلیک موشک به سمت ناوشکن آمریکایی باشد، علی رغم اشراف اطلاعاتی ماهواره ها و هواپیماهای جاسوسی سعودی و آمریکایی بر مناطق مختلف یمن، ارائه نشده است باید به این نکته اشاره کرد که بعد از اعلام خبر حمله به ناوشکن های آمریکایی تقریبا تمامی صداهای مخالف کمک به عربستان که بعد از حمله سعودی ها به صنعا بلند شده بود خاموش شدند.
 
در عین حال با ادامه نبرد فرسایشی در یمن و به نتیجه نرسیدن ائتلاف سعودی در خاموش کردن شعله های قیام مردمی در این کشور، کشورهای عربی در حال طرح نقشه ای هستند تا با وارد کردن آمریکا به صورت مستقیم به جنگ یمن این جنگ را به نفع خود به پایان برسانند.

 

از سوی دیگر، هنگامی که اقدامات قبلی ارتش و رزمندگان یمنی در هدف قرار دادن پایگاهها و شناورهای اماراتی یا سعودی مورد بررسی قرار می گیرد، کاملا مشخص است که تمامی این شلیک ها با اطلاع دقیق از محل هدف، نیروها و امکانات مستقر در آن (مانند زمان حضور فرمانده سابق نیروی هوای سعودی که با موشک بالستیک به هلاکت رسید) صورت گرفته و اصطلاحا از شلیک کور خبری نیست.
 
این مثال با اقدام به موقع و ضربه قاطعانه مدافعان یمنی به شناور اماراتی، بیشتر قابل درک است چراکه آنها با اطلاع و رصد دقیق حرکت این شناور نظامی، شلیکی به موقع و دقیق را انجام دادند که منجر به انهدام بخش زیادی از این شناور شد و حال چگونه ممکن است چنین اقدامات دقیقی در نمونه های قبلی، این بار با یک شلیک کور آنهم به ناوهای مجهز آمریکایی دنبال شود؟
 

با این حال، به نظر می رسد دستگاه تبلیغاتی و نظامی آمریکا، این بار می خواست با ورود مستقیم به جنگ نابرابر و تجاوز آشکار سعودی ها به یمن، لطف خریدهای میلیارد دلاری آنها و افتضاح 18 ماه حمله به یمن را جبران کند که البته این موضوع با ادعاهایی چون شلیک موشک های کروز به ناوهای امریکایی، به سادگی محقق شد.