اردوغان از جان موصل چه می خواهد

گروه بین الملل- رئیس جمهور ترکیه همچنین تاکید کرده است: اگر ائتلاف بین المللی مشارکت ما را در عملیات موصل نپذیرد، طرح جایگزینی را برای مشارکت در این عملیات در نظر داریم.

 

به گزارش افکارنیوز، اردوغان البته نگفته است که طرح جایگزینش چیست، از سوی دیگر مشخص نیست رئیس جمهورترکیه که در زمان آزاد سازی شهرکرد نشین کوبانی مدعی بود به دلیل آنکه دیگر کشورها در عملیات همکاری نمی کنند ترکیه به تنهایی اقدام به حفاظت از کوبانی نخواهد کرد به چه دلیلی اصرار دارد نیروهای ترکیه حتما در آزادسازی موصل شرکت کنند.

 

این اصرار اردوغان در حالی مطرح شده است که حیدرالعبادی نخست وزیر عراق از نیروهای ترکیه خواسته است که هر چه سریعتر پایگاه بعشیقه در اطراف موصل را ترک کنند.

علیرغم آنکه آمریکا پیش از این گفته بود با مشارکت زمینی ترکیه در عملیات موصل موافق نیست یک منبع آگاه به «حریت دیلی» گفت ترکیه در مرحله اول قصد عملیات زمینی در موصل را ندارد و به حمایت هوایی و توپخانه ای از عملیات موصل با چراغ سبز آمریکا خواهد پرداخت.

بنا بر این گزارش، در مرحله اول ترکیه قصد دارد پایگاه های خود را در اختیار ائتلاف ضد داعش قرار دهد و از این نیروها با نیروی هوایی خود حمایت کند.

به گفته این منبع بعد از آزادسازی موصل تعطیلی پایگاه بعشیقه یکی از گزینه های مطرح است. با این اوصاف به نظر می رسد اصرار اردوغان برای حضور ترکیه در عملیات موصل نوعی باج خواهی از نیروهای ائتلاف باشد. اردوغان امیدوار است بتواند با وجود اتهاماتی که به او درباره داعش زده شده است در یکی از مهمترین عملیات پاکسازی داعش شرکت کند و البته این مسئله را هم در نظر دارد که اجازه ندهد تعادل قوا به نفع کردها و نیروهای شیعه در عراق برهم بخورد.

سهراب محمدزاده