ظهور «محمد بن سلمان» سنت‌های خاندان سعودی را بر هم زد

 روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی به عملکرد «محمد بن سلمان» وزیر دفاع و جانشین ولی‌عهد عربستان اشاره کرد و نوشت که ظهور این شاهزاده سعودی چندین دهه سنت سلطنت خاندان آل سعود را در هم شکسته است.

ابتدای این گزارش اینگونه شروع شده است که او بودجه دولت را کاهش داد و قراردادهای دولتی را متوقف کرد و حقوق کارکنان دولت را کاهش داد و همه این اقدامات بخشی از اقدامات ریاضتی شدید دولت عربستان بود زیرا پادشاهی سعودی از کاهش شدید قیمت نفت آسیب دیده بود.

این گزارش ادامه داد، اما سال گذشته، محمد بن سلمان، کشتی را دید که نتوانست مقاومت کند و زمانیکه به جنوب فرانسه سفر کرده بود به یک کشتی 440 فوتی را دید که در امتداد ساحل شناور بود و پس از مشاهده این قایق، مشاور خود را برای خرید آن به محل فرستاد.

قرارداد خرید کشتی ظرف چند ساعت انجام شد و این شاهزاده سعودی کشتی مذکور را به قیمت 500 میلیون یورو خریداری کرد.

این روزنامه آمریکایی سپس در توصیف این شاهزاده سعودی نوشت، او تقریباً در تمامی عناصر سیاست دولت عربستان دست دارد و از جنگ یمن گرفته که میلیاردها دلار برای ریاض هزینه داشته و انتقادات بین‌المللی را به دلیل مرگ غیرنظامیان یمن روانه خاندان آل سعود کرده است، تا مهار عادات ولخرجی عربستان و از بین بردن اعتیاد به درآمدهای نفتی، در همه چیز دست دارد.

نیویورک‌تایمز سپس نوشت که پیدایش شاهزاده بن سلمان، چندین دهه سنت‌ها را در خاندان سلطنتی آل سعودی در هم شکست از بین برد. پیش از این در تاریخچه عربستان، هرگز جانشین ولی‌عهد تا چنین اندازه قدرت و اختیار نداشته است.

طبق این گزارش، جاه‌طلبی‌های به ظاهر بی حد و حصر وی، موجب شده است که بسیاری از مقامات سعودی و خارجی گمان کنند که هدف نهایی او نه تنها دگرگونی پادشاهی عربستان است بلکه به کنار راندن «محمد بن نایف» ولی‌عهد 57 ساله عربستان و ممانعت از انتصاب وی به عنوان پادشاه بعدی عربستان سعودی است.

نیویورک‌تایمز نوشت، این مسئله در صورتیکه تحقق یابد، بیش از پیش خویشاوندان بن سلمان را غمگین می‌کند زیرا عربستان شاهد چیزی خواهد بود که قبل از این هرگز ندیده است و آن این است که پادشاه جوانی در رأس قدرت می‌آید که می‌تواند برای چندین دهه، حکمرانی کند.

طبق این گزارش، بسیاری از مقامات سعودی و آمریکایی می‌گویند که بن سلمان اقداماتی را با هدف رسیدن به جایگاه بن نایف و تضعیف وی انجام داده است و همین امر مقامات واشنگتن را بر آن داشته است که با هر دو نفر آنها ارتباط برقرار کند زیرا نمی‌داند در نهایت چه کسی بعد از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روی کار می‌آید.

این گزارش سپس به وضعیت جسمانی بن نایف اشاره کرد و نوشت، ولی‌عهد عربستان دیابت دارد و از تأثیرات طولانی مدت تلاش یک افراطی برای ترور وی در سال 2009، رنج می‌برد اما نبود طولانی‌مدت وی در زمانیکه قیمت‌های نفت دچار افت شه است و خاورمیانه در ناآرامی‌ است و عربستان در جنگ یمن درگیر شده است، برخی مقامات آمریکایی را بر آن داشته که نتیجه‌گیری کنند که ولی‌عهد عربستان از هرگونه اصطکاک با بن سلمان که پسرعموی جوانترش می‌باشد، دوری می‌کند و اینکه نگران است که شانس وی برای به دست آوردن تاج و تخت در عربستان در معرض خطر قرار گرفته است.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، برخلاف بن نایف، شاهزاده بن سلمان تلاش می‌کند خود را در معرض دید عموم قرار دهد و به پایتخت‌های خارجی سفر می‌کند و با خبرنگاران کشورهای خارجی گفت‌وگو می‌کند و با «مارک زاکربرگ» مدیر فیس‌بوک عکس گرفته است و خود را به عنوان چهره یک عربستان جدید معرفی کرده است.

طبق این گزارش، در میان ملموس‌ترین طرح‌هایی که تاکنون بن سلمان ارائه کرده است، جنگ تحت رهبری عربستان در یمن بوده است که این طرح وی به کشته شدن هزاران غیرنظامی یمنی منجر شده است و دهها میلیارد دلار برای ریاض هزینه در پی داشته است.

برخی مقامات آمریکایی و اعضای خاندان سلطنتی عربستان می‌گویند که به راه انداختن یک جنگ توسط شاهزاده‌ای که هیچ تجربه نظامی ندارد، موجب برانگیخته شدن تنش‌هایی بین وی و پسرعموهای مسن‌تر وی شده است و بن سلمان در مارس 2015 بدون همکاری کامل با سرویس‌های امنیتی عربستان، جنگ یمن را آغاز کرد و شاهزاده «متعب بن عبدالله» رئیس گارد ملی عربستان به هیچ عنوان در جریان چنین طرحی قرار نگرفت و بنا به گفته یک افسر گارد ملی عربستان وقتی که اولین حملات ائتلاف سعودی در یمن انجام شد، خارج از کشور بود.

طبق این گزارش، در نزدیکی شروع جنگ یمن، بن سلمان یکی از حامیان اصلی این جنگ بود و در حالی در تصاویر به چشم می‌خورد که با ارتش و رهبران نظامی ملاقات می‌کرد اما وقتی این حملات نظامی با بن بست روبرو شد، حضورهای اینچنینی بن سلمان نیز کمرنگ‌تر شد.

این گزارش همچنین نوشت که بن سلمان یکی از منتقدان گرم شدن روابط آمریکا با ایران و همچنین اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بوده است که سال جاری میلادی در مصاحبه‌ای گفت که عربستان سعودی باید «منطقه را با ایران به اشتراک گذارد».

طبق این گزارش، افرادی که با بن سلمان دیدار داشته‌اند می‌گویند که وی تأکید دارد که عربستان باید در شکل دادن رخدادهای خاورمیانه و مقابله با نفوذ ایران در منطقه خواه در یمن، سوریه، عراق یا لبنان، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به تمامی این موارد نوشت که تمامی سؤالات مطرح شده درباره آینده شاهزاده بن سلمان، تقریباً به مدت زمان زندگی پدرش بستگی دارد و اگر زود از دنیا برود، شاهزاده بن نایف احتمالاً پادشاه می‌شود و پسرعموی جوان خود یعنی بن سلمان را به کمک طرفدارانش در خاندان سلطنتی، کنار می‌زند.

با اینحال، ریدل، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» می‌گوید: «اگر سلامت پادشاه همچنان رو به وخامت برود، احتمالاً بن سلمان تلاش می‌کند تا محمد بن نایف را از صحنه خارج کند.»

این گزارش ادامه داد، اما هرچه حکومت ملک سلمان طولانی شود، به اعتقاد مقامات خارجی، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا بن سلمان بتواند قدرت خود را مستحکم کند یا اینکه بن نایف را متعاقد کند به نفعش است که به جای آنکه پادشاه شود، در حاشیه باقی بماند.