برگزاری همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا تا سال ۲۰۲۰

«نیکولا استرجون» وزیر اول اسکاتلند گفت: به احتمال زیاد برگزاری همه‌پرسی دیگری برای جدایی اسکاتلند از بریتانیا تا 4 سال آینده انجام بگیرد.

 

به نوشته نشریه مترو، وزیر اول اسکاتلند که طی 4 ماه اخیر بعد از برگزاری همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا همواره تهدید کرده بود در صورت تحمیل این خروج به اسکاتلند، همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا برگزار می‌شود، امروز تاکید کرد پیش‌بینی وی از همه‌پرسی خروج بریتانیا تا قبل از سال 2020، موعد انتخابات سراسری، است.

 

هفته گذشته خانم استرجون در جریان کنفرانس سالیانه حزبش با حمله به طرح «ترزا می» نخست وزیر بریتانیا برای "خروج سخت" از اتحادیه اروپا گفت این طرح  پیش‌نویس برگزاری همه‌پرسی دوم جدایی اسکاتلند از بریتانیا به زودی در هالیرود (پارلمان اسکاتلند) ارائه می‌شود.

 

وزیر اول اسکاتلند بعد از سخنان اختتامیه حزب حاکم بریتانیا که دو هفته پیش برگزار شد، ضمن انتقاد شدید گفت دیدگاه حزب حاکم واقعیت زننده سیاست حزب محافظه‌کار و دیدگاه عمیقا زشت آنان را نشان داد.

 

خانم استرجون با انتقاد از ترزا می نخست وزیر بریتانیا گفته بود، اجبار صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بریتانیایی برای در اختیار گذاشتن شمار کارکنان خارجی‌شان نشان دهنده سیاست ارتجاعی جناح راست و این دیدگاه نژادپرستانه،‌عمیقا زشت است.

 

همچنین وزیر اول اسکاتلند بارها خطاب به ترزا می نخست وزیر بریتانیا هشدار داده است اگر دولت نتواند منافع اسکاتلند را بعد از برگزیت حفظ کند، اسکاتلند این حق را دارد که خودش تصمیم بگیرد و راه دیگری را انتخاب کند.

 

اسکاتلند که در همه‌پرسی جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا رای به ماندن داد، مُصِـر است در اتحادیه اروپا باقی مانده و روابط خود را با این اتحادیه بویژه برای بهره‌مندی از منافع اقتصادی، حفظ کند.

 

حدود 52 درصد از مردم بریتانیا (انگلیس، اسکاتلند،‌ ولز) و ایرلند شمالی روز سوم تیر به برگزیت رای مثبت داده بودند اما رای مردم اسکاتلند به تنهایی بیش از 60 درصد برای ماندن در اتحادیه اروپا بود.

 

ماه سپتامبر سال 2014 اولین همه‌پرسی جدایی اسکاتلند از بریتانیا برگزار شد که در نتیجه آن 45 درصد شرکت‌کنندگان رای به جدایی و 55 درصد دیگر رای به ماندن در بریتانیا داده بودند.