بی‌توجهی واشنگتن به هشدارها روند بازسازی در افغانستان را خنثی میکند

 به نقل از رادیو «پی.آر.آی»، مقامات آمریکایی بارها هشدارها مبنی بر اینکه فساد بسیار دولت افغانستان روند بازسازی این کشور را خنثی می‌کند را نادیده گرفته است.

براساس پیام‌های محرمانه دیپلماتیک و گزارش‌های داخلی دولت آمریکا، مقامات آمریکایی هشدارهای صریح و مداوم دریافت می‌کنند مبنی بر اینکه فرهنگ فساد مقامات افغانستان تلاش‌های واشنگتن برای بازسازی این کشور در 15 سال گذشته را زیر سوال می‌برد.

گزارش‌ها افزود: انحراف منابع افغان و کمک‌های خارجی به سوی منافع شخصی برخی افراد موجب هزینه نشدن این سرمایه‌ها در بخش‌های بازسازی افغانستان می‌شود که حمایت مردم افغان را به سمت طالبان افغان سوق می‌دهد.

اما مقامات آمریکایی که مسئولیت بازسازی افغانستان را برعهده گرفتند، به این هشدارها بی‌توجه بودند.

به همین خاطر نیز واشنگتن بهای این اشتباهات را نیز با صرف 800 میلیارد دلار شامل 100 میلیارد دلار هزینه مستقیم، کشته شدن 2300 سرباز آمریکایی در افغانستان پرداخته است باوجودی که بیش از 25 درصد از خاک افغانستان نیز تحت کنترل طالبان قرار دارد.

درآمد حدود 40 درصد از جمعیت افغانستان نیز زیر 1.35 دلار در روز درآمد دارند.

این در حالی است که هزینه سالانه آمریکا در افغانستان یک میلیارد دلار به صورت مستقیم و 4 میلیارد دلار به صورت غیرمستقیم است.

در حالی که تلاش می‌شود تا افغانستان به ثبات برسد، آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد که دو اقدام این نهادهای آمریکایی اوضاع را بدتر کرده است، همکاری طولانی مدت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با برخی افراد منتسب به مجاهدین سابق که در فساد دست دارند و دوم کمک بیش از حد نیاز افغانستان به گونه‌ای که کمک‌ها به حدی است که این کشور توانایی جذب این سرمایه را ندارد.

این گزارش درحالی مطرح می‌شود که حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان بارها دولت آمریکا را به گسترش فساد در افغانستان متهم کرده بود.

در تازه‌ترین مورد، کریم خرم رئیس دفتر سابق رئیس جمهور پیشین افغانستان گفته که از ابتدای سال 2016 میلادی آمریکا بر روی پروژه صدور تروریسم از افغانستان به کشورهای دیگر تمرکز کرده است.