برتری قابل توجه کلینتون در مناظره
با پایان سومین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا، توانست با عملکرد خود نسبت به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه، برتری قابل توجهی به دست آورد.
 
آمارگیری های صورت گرفته این موضوع را به خوبی نشان می دهد. پیش از روز اولین مناظره انتخاباتی، کلینتون با 1.5 درصد جلوتر از دونالد ترامپ قرار داشت. پیش از مناظره دوم برتری وی به 5.6 درصد افزایش یافت و پیش از سومین مناظره کلینتون 7.1 درصد جلوتر از ترامپ قرار گرفته بود. در حالی که آمار دقیق پس از سومین مناظره هنوز جمع آوری نشده است، با توجه به عملکرد ترامپ و رفتار نامناسب وی، می توان اطمینان داشت کلینتون بار دیگر از ترامپی پیشی بگیرد.
 
این موضوع تنها در خصوص انتخابات ریاست جمهوری صادق نیست. بسیاری از آمارها نشان می دهد دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا نیز پیروز خواهند شد. در همین حال جمهوری خواهان با سطح گسترده اختلافات درون حزبی مواجه شده اند.
 
یک تحلیلگر سیاسی در خصوص پیروزی قطعی کلینتون در این مناظره‌ها اظهار کرد: "این موضوعی طبیعی نیست. هیچ مدرکی وجود ندارد که مناظره‌ها در گذشته بیشتر از تنها چند درصد در نظر رای دهندگان تاثیر گذاشته باشند؛ اما این موضوع این بار رخ داده است و دلیل آن هم اجرای بدون نقص یک استراتژی خطرناک از سوی کلینتون است."
 
در همین حال افراد بسیاری روایت انتخابات فعلی آمریکا را اینگونه توصیف کرده اند: هیلاری کلینتون نامزدی ضعیف است که تنها به دلیل یک رقیب ضعیف تر در حال پیروزی در انتخابات است. او مشکلات و ضعف های آشکار بسیاری دارد و اگر در مقابل افرادی همانند پال رایان و یا مارکو روبیو قرار گرفته بود به کلی نابود می شد. در همین حال کلینتون شانس آورده و در مقابل فردی قرار گرفته که مشکلات و ضعف های بیشتر و آشکارتری را از خود نشان داده است.
 
در حالی که بخشی از این اظهارات درست است، اما نمی توان قدرت سیاسی کلینتون را نیز نادیده گرفت. کمپین کلینتون توانسته با ایجاد دام هایی هوشمندانه ترامپ را به تله بیاندازد و از ضعف های وی استفاده کند.
 
پیروزی کلینتون در این مناظره ها به دلیل ویژگی هایی رخ داده است که وی به خاطر داشتن آن ها مورد انتقاد بسیار قرار می گیرد: احتیاط، آماده شدن بیش از اندازه و خشک بودن. این ویژگی ها و توان وی برای استفاده از آن ها بر علیه ترامپ باعث شد تا 3 مناظره انتخابات ریاست جمهوری، به راحتی با پیروزی کلینتون به پایان برسد.