احتمال فرار سرکردگان داعش به کشورهای حاشیه خلیج فارس

برخی منابع در داخل موصل روز سه شنبه تاکید کردند که گروه تروریستی داعش کاملا دچار فروپاشی شده است؛ اما بر تدابیر خود می افزاید تا ساکنان شهر گمان کنند آنها هنوز کنترل شهر را به دست دارند؛ علت فروپاشیدگی داعش، فرار سران آن به خارج از موصل است که برخی اطلاعات حاکی از آن است که در صورت فراهم نبودن امکان حرکت به سمت سوریه، احتمال فرار آنها به عربستان سعودی پس از توافق با حامیان داعش در این کشور، وجود دارد. 

به نوشته سایت "المسله"، این منابع اظهار داشتند که سران مهم داعش عقب نشینی را آغاز کردند و در حال ترک موصل هستند، بدون آنکه عناصر آنها از این مساله اطلاع یابند. به گفته برخی رسانه های عربی، این امر سبب شده تا داعشی ها بارها به خیابانها بیایند تا به اهالی نشان دهند که همچنان در شهر حضور دارند. 

منابع مزبور توضیح دادند که بسیاری از سرکردگان مهم داعش به ویژه سران غیرعراقی و نیز مسئولان نهادهای اداری و مالی و اطلاعاتی داعش به صورت انفرادی موصل را ترک کردند، پس از آنکه ابتدا خانواده های خود را با خودروهای غیرنظامی به سوریه اعزام کردند و خود سپس به آنها ملحق شدند تا توجه عناصر داعش و اهالی شهر را به خود جلب نکنند.

به گفته این منابع، داعش اغلب عناصر خود را به خیابانهای موصل می فرستد و پست های بازرسی به ویژه در اماکن عمومی و خیابانهای اصلی برپا می کند و پلیس داعش نیز به تدابیر خود در تعقیب اهالی شهر و بازخواست و یا بازداشت آنها افزوده اند تا به ساکنان موصل نشان دهند که همچنان کنترل شهر را در اختیار دارند.

عملیات موصل برای اخراج گروه تروریستی داعش از شهر که آن را مقر خلافتِ ادعایی خود قرار داده است، بامداد روز دوشنبه 17 اکتبر با مشارکت حدود 45 هزار نظامی وابسته به ارتش عراق و پلیس و پیشمرگه و بسیج عراق با پشتیبانی ائتلاف بین المللی آغاز شده است.