وزارت خارجه روسیه  روسیه الکس وَن میوون سفیر بلژیک در مسکو را برای ارائه اسناد و شواهدی دال بر مشارکت جنگنده‌های بلژیک در بمباران مرگبار یک روستا در سوریه، احضار کرد.

وزارت خارجهٔ روسیه، جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد الکس وَن میوون، سفیر بلژیک در مسکو را احضار کرده تا اسناد و مدارکی را به وی ارائه دهد که از مشارکت جنگنده‌های بلژیک در حمله به روستای حساجِک در حومۀ شمالی حلب سوریه حکایت دارد.

روسیه پیش‌تر اعلام کرده بود در حمله هوایی سه‌شنبه به این روستا، 6 غیرنظامی کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه، بلژیک را به‌دست داشتن در این حمله متهم و اعلام کرد جنگنده‌های بلژیکی در زمان بمباران، در حال پرواز بر فراز این منطقه بوده‌اند.

وزارت خارجهٔ بلژیک، چهارشنبه سفیر روسیه در بروکسل را پس از مطرح شدن این اتهام، احضار کرده‌بود.

به گزارش پرس تی وی، بلژیک دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده اما روسیه اعلام کرده‎است که اسناد و مدارک کافی برای اثبات این موضوع در اختیار دارد.

بر اساس این بیانیه، وزارت خارجهٔ روسیه به این دیپلمات بلژیکی «اطلاعات دقیقی» را در مورد پرواز دو جت F-16 بلژیک بر فراز روستای حساجِک و دخالت نیروی هوایی این کشور در حمله هوایی به این روستا ارائه کرده‌است.

ژنرال ایگور کوناشِنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، پنجشنبه با اشاره به تکذیب این بمباران مرگبار از سوی بلژیک، استیون واندپوت، وزیر دفاع بلژیک را به «فریب مردم بلژیک و سراسر جهان» متهم کرد.

کوناشِنکوف افزود بلافاصله پس از حمله سه‌شنبه به روستای حساجِک، رادار دفاع هوایی روسیه و سوریه دو جنگنده F-16 بلژیک را شناسایی و همه حرکات آن‌ها را رصد کرده‌اند.

این حمله در زمانی صورت گرفت که روسیه و سوریه با هدف ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به حلب و فراهم شدن امکان خروج غیرنظامیان، حملات هوایی خود را به این شهر متوقف کرده‌بودند.

حلب، دومین شهر بزرگ سوریه، از حدود 4 سال پیش به دو بخش غربی (تحت کنترل نیروهای دولتی) و شرقی (در اشغال تروریست‌های موردحمایت کشورهای خارجی) تقسیم شده‌است.

ارتش سوریه از اول مهر امسال با پشتیبانی هوایی روسیه، با اجرای عملیات نظامی، برای آزادسازی کامل شهر حلب از اشغال تروریست‌ها تلاش می‌کند. حملات هوایی روسیه در سوریه از مهر 1394 در پاسخ به درخواست دولت دمشق آغاز شده‌است.