نیروهای عراقی در بحبوحه عملیات آزادسازی موصل موفق به کشف شبکه گسترده‌ای از تونل‌های زیرزمینی داعش در اطراف این شهر شدند. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگاران، عناصر گروه تروریستی داعش از این تونل‌ها برای ذخیره‌سازی آذوغه و مهمات و همچنین پناه گرفتن در برابر حملات هوایی ائتلاف استفاده می‌کردند. 

 

کشف تونل‌های زیرزمینی داعش در اطراف موصل + عکس

 

طبق این گزارش‌ها، کمین کردن و حمله غافلگیرانه به دشمن نیز یکی دیگر از موارد کاربرد این تونل‌ها برای تروریست‌های داعش است. 

 

حفر تونل‌های زیرزمینی بخش مهمی از استراتژی نظامی داعش به شمار می‌رود و بویژه اکنون که نیروهای عراقی در حال پیشروی به سمت موصل هستند، وجود چنین تونل‌هایی می‌تواند آزادسازی این شهر یک میلیون نفری را با پیچیدگی‌های بیشتری مواجه کند.

 

کشف تونل حتی در کوچکترین روستاهای آزادشده نشان می‌دهد که داعش مطمئناً در خود شهر موصل استحکامات دفاعی به مراتب بیشتر و پیچیده‌تری را در زیر زمین برای خود ایجاد کرده است تا خود را تا حد امکان در برابر حملات مصون نگه دارد.

 

در یکی از تونل‌هایی که اواخر هفته گذشته در روستایی در شرق موصل کشف شد، علاوه بر تعدادی روزنامه جدید و غذاهای کنسرو شده، یک برگ کاغذ حاوی چند مورد دستور نظامی لازم الاجرا وجود داشت که در آن به زبان عربی از عناصر داعش خواسته شده بود بیش از جیره روزانه خود غذا مصرف نکنند و برای در امان ماندن از حملات هوایی از تجمع کردن در بیرون از تونل اجتناب کنند.

 

کشف تونل‌های زیرزمینی داعش در اطراف موصل + عکس

 

علاوه بر این، در فواصل منظمی از این تونل، یک سلول خورشیدی برای تامین برق موردنیاز و شارژ کردن تلفن‌های همراه و سایر تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز وجود داشت.
طول، عمق و استحکام این تونل‌ها به اندازه‌ای است که نشان می‌دهد عناصر داعش زمان زیادی را صرف احداث آنها کرده‌اند