در این میان در حالی که عدم پذیرش شکست از سوی یکی از نامزدهای احزاب مهم در شب انتخابات، دموکراسی آمریکا را وارد فضایی نامشخص می‌کند آنچنان که کارشناسان طیف‌های مختلف می‌گویند، از منظر قانونی این امر تغییری در شرایط ایجاد نخواهد کرد.

جیمز بوپ، یک وکیل قانون اساسی محافظه کار در این باره می‌گوید: صراحتاً براساس سیستم ما اذعان کردن یا نکردن بازنده انتخابات به شکست اصلا مطرح نیست و اهمیتی ندارد؛ نتیجه انتخابات قاطع و غیرقابل بازگشت است.

این در حالی است که دونالد ترامپ جمهوری خواه در سومین و آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در چهارشنبه شب، دو بار از بیان این مساله که در صورت شکست آن را خواهد پذیرفت، خودداری کرد.

مجری مناظره کرین والاس وی را تحت فشار قرار داد و خاطرنشان کرد که انتقال صلح آمیز قدرت یکی از اصول قدیمی دموکراسی آمریکاست.

والاس در این باره گفت: یک انتقال قدرت قرار است در کشور ما رخ دهد. در حقیقت یکی از افتخارات این کشور انتقال صلح آمیز کشور است و هیچ اهمیتی ندارد یک کمپین چه قدر برای پیروزی تلاش کرده باشد اما در پایان بازنده باید شکست خود را بپذیرد.

در پاسخ به این مساله ترامپ عنوان کرد: من به وقتش به این موضوع فکر می‌کنم و فعلا شما را در این انتظار می‌گذارم!

کلینتون به سرعت به این پاسخ واکنش نشان داد و گفت: این وحشتناک است. از اینکه فردی به عنوان نامزد از دو حزب بزرگ کشور چنین موضعی اتخاذ کند احساس انزجار می‌کنم!

پس از آن میلیاردر نیویورکی رقابت سیاسی آمریکا طی سخنرانی روز پنجشنبه خود سوالات جدیدی را درباره این مساله ایجاد و عنوان کرد: من کاملا نتایج این انتخابات بزرگ و تاریخی را اگر پیروز شوم، خواهم پذیرفت! به طور قطع من نتایج روشن انتخابات را می‌پذیرم اما حق خود را برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات در صورتی که این نتیجه مشکوک بود، حفظ می‌کنم.

با این حال این موضع ترامپ به نظر نمی‌رسد که نظری مشترک با نزدیکان وی باشد.

تنها چند ساعت پیش از مناظره مذکور مایک پنس، معاون ترامپ، کلینان کانوی، مدیر کمپین او و ایوانا ترامپ، دخترش همگی تاکید کردند که نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت.

براساس سیستم الکترال انتخابات آمریکا، آمریکایی‌ها به صورت مستقیم رئیس جمهور خود را انتخاب نمی‌کنند. آنها ابتدا مجموعه‌ای از رای دهندگان را که باید به یکی از افراد فهرست نامزدهای حزب رای دهند، انتخاب می‌کنند. یک نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رای الکترال نیاز دارد.

با وجود اینکه معمولا برنده انتخابات شب انتخابات مشخص می‌شود رای رسمی "الکترال کالج‌" چند هفته بعد اعلام می‌شود.

در هفته‌های میانی شب انتخابات تا رای شورای گزینگران ترامپ می‌تواند به نتیجه انتخابات اعتراض کرده و یا در شرایط خاصی درخواست بازشماری آرا را مطرح کند اما اگر که میزان اختلاف آرای این انتخابات بسیار پایین باشد شانس پیروزی ترامپ در این پرونده بسیارکم است.

ریک هیسن، یکی از اساتید برجسته حقوق آمریکایی در این باره توضیح می‌دهد: او می‌تواند شکایت کند اما اگر با اختلافی فاحش نتیجه این انتخابات را واگذار کند بعید به نظر می‌رسد که بتواند پرونده را به دادگاه بکشاند.

هیسن خاطرنشان کرد که او بیشتر نگران اظهار نظرات ترامپ است که "نفرت برانگیز و بی‌سابقه" است و می‌تواند در صورت شکست جمهوری خواهان به خشونت در شب انتخابات منجر شود.

پس از مناظره دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا حامیان ترامپ تلاش کردند تا اظهارات وی را به نوعی به انتخابات سال 2000 مرتبط بدانند؛ انتخاباتی که شاهد رقابتی بسیار نزدیک میان جورج بوش و ال گور بود. با این حال کارشناسان این قیاس را مع‌الفارق می‌دانند.

ریچارد ریوبن، استاد حقوق دانشگاه میسوری در این باره توضیح می‌دهد: این رقابت بوش و ال گور نیست. در آن زمان پس از شمارش آرا سوالاتی قانونی درباره انتخابات وجود داشت. این پرونده روند قانونی خودش را طی کرد و ال گور با احترام تصمیم دادکاه عالی را پذیرفت.

وی ادامه داد: اما اقدام ترامپ تلاشی با هدف برای مشروعیت زدایی از هر نتیجه یا تصمیمی است که خلاف خواسته وی صادر یا مطرح شود. اتفاقی که در دوران زندگی من در عرصه سیاسی آمریکا بی‌سابقه بوده است.

خودداری ترامپ از پذیرش شکست‌ احتمالی بیانگر تلاش‌های چند ماهه وی برای بی اعتبار خواندن نتیجه انتخابات است. طی هفته گذشته او این مساله را مطرح کرد که در انتخابات اولیه 1.8 میلیون مرده به رقیبش رای داده‌اند و از حامیان خود خواست تا برای چنین تقلب‌هایی مراکز رای گیری را به دقت مورد نظارت قرار دهند.

طبق سیستم آمریکا ممکن است که یک نامزد رای عمومی را کسب کند اما در رای الکترال کالج شکست بخورد. این اتفاق در سال 2000 رخ داد و بوش که نتوانسته بود آرای عمومی را با اختلاف 0.51% کسب کند با 271 رای منتخب الکترال کالج و رییس‌جمهور آمریکا شد.