در سومین و آخرین مناظره انتخاباتی، دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان اعلام کرد اگر در انتخابات پیروز نشود نتیجه انتخابات را نخواهد پذیرفت. وی ماه گذشته را با اعتراض به نخبگان جهان و هشدار درباره تقلب در انتخابات سپری کرد. اما این ادعای تقلب تنها مختص این روزها نیست. وی چهار سال پیش زمانی که اوباما برای چهار سال دیگر رئیس جمهور آمریکا شد نیز این ادعاها را تکرار کرد. در این مجال کوتاه دیدگاه این نامزد جمهوریخواه را درباره تقلب در انتخابات بررسی می‌کنیم.

 

ترامپ در 15 اکتبر 2016 در توتیتر پستی با این مضمون منتشر کرد: "هیلاری کلینتون باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد و به زندان بیفتد اما دارد برای انتخابات ریاست جمهوری مبارزه می‌کند، انتخاباتی که بوی تقلب می‌دهد."

 

 

ترامپ

 

البته قبل و در روز برگزاری انتخابات، تقلب در مقیاس بزرگی صورت خواهد گرفت. چرا رهبران جمهوریخواه این موضوع را تکذیب می‌کنند؟ ساده‌لوحی تا چه حد؟

 

ترامپ

 

 

در این مناظره که بامداد پنجشنبه در لاس وگاس برگزار شد، از ترامپ سوال شد آیا پیروزی هیلاری کلینتون را می‌پذیرد؟ پاسخ وی این بود: "جواب این سوال را همان روز می‌دهم".

سال 2012 باراک اوباما با 66 میلیون رأی مردمی و 332 رأی مجمع انتخاب‌کنندگان مجدداً به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد. در روزهای هفتم و هشتم نوامبر 2012، یک روز پس از پیروزی اوباما، ترامپ در مقام یک شخصیت جمهوریخواه و نه به‌عنوان نامزد انتخابات، گفت:

"ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیافتد. باید بلافاصله به واشنگتن برویم و در مقابل این تحریف آشکار بایستیم".

 

ترامپ

 

"این انتخابات یک تحریف بزرگ است. در کشور ما دموکراسی وجود ندارد".

 

ترامپ

 

اما به نظر می‌رسد در آن روزها ترامپ اندکی دچار تناقض بوده است چون در پست دیگری نوشت: "باید 4 سال دیگر دولتی را تحمل کنیم که قبولش نداریم".

 

ترامپ