کاخ سفید نیروهای سوریه عامل حملات شیمیایی اعلام کرد

 کارشناسان سازمان ملل متحد روز جمعه هفته گذشته طی گزارشی مدعی استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی در حمله به شهر «قمیناس» در ماه مارس سال 2015 میلادی شدند.

ادعای کارشناسان سازمان ملل متحد در خصوص استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در قمیناس در حالیست که این سازمان تاکنون نتوانسته تعیین کند که چه کسانی مسئول دو حمله شیمیایی دیگر به منطقه «بنش» در ادلب طی ماه مارس 2015 و «کفر زیتا» در استان حماء طی ماه آوریل 2014 هستند.

به دنبال انتشار این گزارش، «ند پرایس» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای روز شنبه (دیروز) اعلام کرد: «ما با شدیدالحن‌ترین کلمات، بی‌اعتنایی رژیم اسند به هنجارهای طولانی‌مدت جهانی در مقابل استفاده از تسلیحات شیمیایی و همچنین انکار سوریه در برعهده گرفتن مسئولیت خود طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی که در سال 2013 به آن پیوست را محکوم می‌کنیم».

روزنامه انگلیسی «گاردین» در این خصوص گزارش کرد که پرایس گفته است، «حمایت نظامی و اقتصادی روسیه از سوریه، رژیم بشار اسد را قادر ساخته است که به مبارزه نظامی علیه مردمش ادامه دهد».

سوریه در 14 سپتامبر 2013 طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست رسمی خود برای الحاق به کنوانسیون را اعلام کرد و با پذیرش کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی و اجرایی کردن، جمهوری عربی سوریه از روز 14 اکتبر سال 2013 (22 مهرماه 92) رسما بعنوان یکصد و نودمین عضو این معاهده بین‌المللی معرفی شد.

آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار اعمال تحریم علیه عوامل حملات شیمیایی در سوریه و دولت دمشق شده‌اند این در حالیست که روسیه به عنوان یکی از متحدان اصلی دولت روسیه با زیر سؤال بردن نتیجه گزارش تحقیق گروه مکانیسم تحقیقات مشترک سازمان ملل اعلام کرده که شواهد و مدارک موجود برای این نتیجه‌گیری و در نتیجه اعمال تحریم بر دولت دمشق کافی نیست.