اختلاف کلینتون و ترامپ بر سر موصل

 بنا بر توئیتر منتشر شده در صفحه رسمی یک مقام حزب جمهوریخواه: به عقیده دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده آمریکا، عملیات آزادسازی شهر موصل عراق از اشغال عناصر تروریستی داعش بسیار ناموفق است، زیرا تروریست های داعش از قبل از اجرای این عملیات مطلع شده بودند.

به اعتقاد این مقام جمهوریخواه، حمله به موصل فاجعه آمیز است. آمریکا از چند ماه پیش نظامیان خود را در جریان این عملیات قرار داد. آمریکا بسیار احمقانه رفتار کرد. به ترامپ رأی بدهید تا دوباره پیروز شوید.

طی چند ماه گذشته، ترامپ از افشای جزئیات برنامه مبارزه ای خود علیه داعش خودداری کرده است. به عقیده وی، چرا باید از قبل تروریست ها را در جریان نقشه خود قرار داد، با این کار  آنها از نقشه های نظامی آمریکا با خبر می شوند.

اما هیلاری کلینتون در واکنش به این اظهارات گفت: ترامپ اساسا قبل از این که نبردها حتی شروع شود، اعلام شکست کرده بود. ترامپ به جهان ثابت کرده است که معنای یک فرمانده کل قوای فاقد صلاحیت چیست.

 کلینتون برای محکم کردن پایگاه خود در بین رای دهندگان زن از کمک سناتور «الیزابت وارن» استفاده می‌کند. وارن یک سناتور تندخو است و بارها علیه ترامپ به دلیل رفتار ناشایست با زنان حمله لفظی کرده است.

کلینتون پیش از انتقاد از صحبت های ترامپ در خصوص عملیات وصل نیز گفته بود: سخنانی که ترامپ به زبان می‌آورد را احتمالا فقط در کشورهای غیردموکراتیک با سرانی دیکتاتور می‌شنویم. انتقال صلح‌آمیز قدرت یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که از آمریکا، آمریکا ساخته است.

کلینتون در ادامه گفت: برخی از انسان‌ها ذاتا بازنده هستند و ما هم فقط از کنار آنها عبور می‌کنیم. پس از شرکت در سه مناظره دیگر به پاسخ دادن به ترامپ، حتی فکر هم نمی‌کنم. می‌خواهم مردم آمریکا درباره پیشنهادات او و پیشنهادات ما تصمیم‌گیری کنند. اظهارات ترامپ تفاوت بین مردم‌سالاری و دیکتاتوری را نشان می‌دهد و باید به او نشان بدهیم آمریکا بزرگتر و قوی‌تر از ترامپ است.

هیلاری کلینتون گفت: در مناظره سوم، دونالد ترامپ مطلبی را گفت که هیچ نامزدی از دو حزب دموکرات یا جمهوریخواه تاکنون به زبان نیاورده‌اند. وی گفت اگر بازنده انتخابات شود، نتایج را نمی‌پذیرد.

نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزود: اشتباه نکنید، این تهدیدی مستقیم برای مردم‌سالاری ما است. من هم در انتخابات شکست خورده بودم، روز بعد از آن هم احساس خوبی نداشتم؛ ولی همواره انتقال قدرت در آمریکا آرام است. این تفاوت بین مردم‌ سالاری و دیکتاتوری و تفاوت میان حاکمیت قانون و حاکمیت یک مقتدر است.

کلینتون در بخش دیگری از سخنرانی خود در شارلوت، رای دهندگان را به ثبت رای پیش از موعد دعوت کرد و گفت: باید بدانید شما از لحاظ قانونی مجاز هستید از هم‌اکنون رای نهایی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری در تمام ایالت‌های آمریکا ثبت کنید. اگر تا پیش از تاریخ تعیین شده سرنوشت انتخابات را روشن کنید، حقیقتا کار بزرگی انجام داده‌اید.