به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، جمی جونز سالهاست که ادعا می کند در زمان فعالیتش در عراق در سال ۲۰۰۵، همکارانش در شرکت مهندسی کلاگ بران اند روت (کیبیآر) به وی تجاوز کرده و وی را گروگان گرفته اند. شش سال بعد، نه تنها هیئت منصفه از این شرکت حمایت کرد، بلکه جونز اکنون ملزم به پرداخت ۱۴۵ هزار دلار به این شرکت میباشد.

جونز درخواست غرامت ۱۴۵ میلیون دلاری از شرکت کی‌بی‌آر را کرده بود که در زمان وقوع این اتفاق در سال ۲۰۰۵، هالیبورتون مالکیت آن را بر عهده داشت. وی مدت مدیدی ادعا می ‌کرد که در آسایشگاه کمپ هوپ در بغداد، به وی دارو خورانده شده و پس از آنکه مورد تجاوز قرار گرفت، مدت ۲۴ ساعت بدون غذا، آب و هر گونه درمان پزشکی در یک کانتینر رها شده بود.

علیرغم شهادت پزشک مبنی بر مورد ضرب و شتم قرار گرفتن جونز پس از حادثه، هیئت منصفه در ماه جولای حکم کرد که این هیئت فاقد شواهد کافی برای تعقیب قانونی شرکت کی‌بی‌آر و چارلز بورتز، که به تجاوز به جمی جونز متهم شده بود، می‌باشد و لذا این پرونده را خاتمه اعلام کرد.

هفته گذشته دادگاه فدرال آمریکا اعلام کرد که جونز می ‌بایست صورتحساب هزینه دادگاه پیمانکاران نظامی را که بالغ بر ۱۴۵،۰۷۳ دلار است، پرداخت کند.

پس از برگزاری دادگاه اولیه در جولای امسال، شرکت کی‌بی‌آر ادعا کرد که جونز می ‌بایست هزینه ۲ میلیون دلاری آنها برای هزینه ‌های حقوقی را پرداخت کند. آنها بر این باور بودند که اظهارات جونز ساختگی بوده و لذا وی می‌ بایست هزینه‌های آنها را بپردازد.


در حالیکه نتایج اخیر دادگاه حاکی از آن است که جونز نباید این مبلغ میلیونی را به تیم کی‌بی‌آر بپردازد، وی ملزم شد که دیگر هزینه ‌های مرتبط به دادگاه را بپردازد. این هزینه‌ ها شامل هزینه ۶۰،۰۰۰ دلاری رونوشت ‌ها، ۱۴،۰۰۰ دلاری چاپ و دیگر صورتحساب های مرتبط به این دادگاه‌ها می ‌شود.

کیت الیسون، قاضی ایالتی دادگاه تگزاس گفته است: «از آنجایی که هزینه ‌های مدعی‌علیه در محدوده هزینه ‌های قابل وصول است، دادگاه تشخیص داده است که درخواست شرکت کی‌بی‌آر برای جبران شدن هزینه ‌هایش می ‌بایست عملی شود.»

جونز ادعا می ‌کند پس از این حادثه ایمپلنت سینه وی دچار آسیب شده است. وی پس از جلب نظر پزشکان، تحت آزمایشات خاص پزشکی برای یافتن مدارک قرار گرفت. پس از انجام آزمایشات، اطلاعات مربوط به این بررسی ‌ها به صورت مرموزی ناپدید شد و زمانی که مجدداً پیدا شد، اطلاعات مهمی از آن پاک شده بودند.

به دنبال تصمیم اتخاذشده در هفته جاری، تاد کل، وکیل جونز با عذرخواهی از وی گفت: «جمی، تو در نظر من قهرمان می مانی. از اینکه من را برای دفاع از خودت انتخاب کردی شرمنده‌ ام. متأسفم که در آن دادگاه عدالت اجرا نشد، اما از این بابت که طی پنج سال در کنار تو بودم و به دفاع از تو پرداختم، افتخار می‌ کنم.»
پیش از این، شرکت کیبیآر از سوی خوانندگان زن مجله مهندسان زن به عنوان یکی از ۵۰ شرکت برتر برای خانم ها انتخاب شده بود. درآمد این شرکت در سال ۲۰۰۹، بیش از ۱۲ میلیارد دلار بوده است.