سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) دو هفته پس از آنکه قطعنامه‌ای را در حمایت از ادعای مالکیت فلسطینیان بر اماکن تاریخی بیت‌المقدس به تصویب رساند،‌ امروز – چهارشنبه – نیز در مورد یک قطعنامه مشابه دیگر رای‌گیری خواهد کرد. 

 

انتظار می‌رود یونسکو در رای‌گیری امروز خود نیز بر هویت اسلامی اماکن مورد ادعای رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس تاکید کرده و با توجه به تلاش اسرائیل برای حفاری در برخی مناطق این شهر، بافت تاریخی آن را در فهرست "اماکن فرهنگی در خطر نابودی" قرار دهد. 

 

افزون بر این، انتظار می‌رود در این قطعنامه نیز همچون قطعنامه قبلی، به اماکن مورد مناقشه رژیم صهیونیستی با فلسطینیان تنها با نام اسلامی آنها اشاره شود. 

 

نماینده فلسطین در یونسکو تهدید کرده است در صورتی که این قطعنامه مورد حمایت اعضا قرار نگیرد، قطعنامه شدید‌اللحن‌تری را علیه اسرائیل پیشنهاد خواهد داد. نماینده اردن نیز روز دوشنبه هفته جاری با ارسال نامه‌ای به 21 عضو کمیته میراث جهانی یونسکو هشدار داد در صورت تصویب نشدن این قطعنامه،‌ به همراه نماینده فلسطین گزینه‌های دیگری را مدنظر قرار خواهد داد.

 

به گفته منابع نزدیک به رژیم صهیونیستی، با توجه به ترکیب کشورهای عضو کمیته میراث فرهنگی یونسکو، تصویب این قطعنامه "قطعی" به نظر می‌رسد و به همین دلیل، بنیامین نتانیاهو – نخست وزیر اسرائیل – روز گذشته پیش از برگزاری جلسه رای‌گیری، تلاش این کمیته برای مقابله با هویت یهودی بیت‌المقدس را محکوم کرد.

 

هیلاری کلینتون – نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – نیز روز گذشته از تلاش یونسکو برای آنچه که آن را "حذف پیوند عمیق و تاریخی یهودیان با بیت‌المقدس و اماکن مقدس آن" خواند، به شدت انتقاد کرد.