جنگ‌طلبان کنگره آمریکا که تاکنون کاخ سفید را برای اقدام نظامی علیه دولت اسد تحت فشار می‌‌گذاشتند، اخیرا گام‌های جدی‌تر را علیه سوریه دنبال می‌کنند؛ ترور بشار اسد! مجله فارن‌پالیسی در گزارشی به نقل از داگ لمبورن، قانونگذار جمهوری‌خواه اهل ایالت کلورادو در جلسه پنجشنبه گذشته در کنگره سخنانی را علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مطرح کرد. به گفته 3 شاهد که در اتاق مذاکرات محرمانه حضور داشتند، این مقام گفته است: چرا اسد را ترور نمی‌کنیم؟ این جلسه غیرعلنی در شورای روابط خارجی کنگره برگزار و این پیشنهاد در جمع 75 شرکت‌کننده مطرح شد.

این سوال خطاب به فیلیپ گوردون، هماهنگ‌کننده سابق کاخ سفید در امور خاورمیانه مطرح شد و این مقام پیشنهاد مربوط را رد و آن را غیرقانونی و غیراثرگذار توصیف کرد. به گفته یکی از مقام‌های مطلع، هدف فیلیپ گوردون این بود که بگوید این پیشنهاد مغایر قانون است و اصلا تغییری هم ایجاد نمی‌کند، چرا که روس‌ها و ایرانی‌ها هنوز منافعی در سوریه دارند. به نوشته این روزنامه، مطرح شدن ایده ترور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه موجب شگفتی حضار شد، چرا که قانون اجرایی سال 1976 به صراحت ترور را منع می‌کند. در یکی از مفاد آن آمده است: هیچ‌یک از کارمندان دولت ایالات متحده آمریکا نباید به صورت مستقیم در توطئه ترور سیاسی مشارکت یا همکاری داشته باشند.

این قانون  پس از افشای اطلاعات مربوط به دخالت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در طراحی ترور فیدل کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا صادر شد. از آن زمان همه رؤسای جمهور آمریکا به این بخشنامه متعهد بوده‌اند. این مجله ضمن اظهار تردید درباره پذیرفتن سیاست‌های جدیدی توسط رئیس‌جمهور جدید به نحوی که به ترور اسد منتهی شود، خاطرنشان کرد وزارت خارجه آمریکا از 6 سال قبل تاکنون به دنبال راه‌حل‌های خصمانه‌تری برای پایان دادن به بحران سوریه بوده که عملیات نظامی برای تحت فشار گذاشتن دولت اسد و نیروهای روسیه با هدف پیش راندن فرآیند انتقال سیاسی از جمله آنها بوده است.

 

ملیت تروریست‌های خارجی حلب

 

شرق حلب، پایتخت اقتصادی سابق سوریه از 3 سال پیش در اشغال تکفیری‌های تحت حمایت آمریکا، اروپا، ترکیه و شیوخ عربی است.

وقتی در سال 2013 گروه‌‌های تروریستی مختلف به سرکردگی ارتش آزاد  با حمایت لجستیکی ترکیه و سلاح‌های غربی وارد محله‌های شرقی حلب شدند، شاهدان فاش کردند این تکفیری‌ها عمدتا خارجی‌های غیرسوری و از ملیت‌های مختلف بویژه عربستان، چچن و ترکیه هستند.

در کنار آنها نیز افرادی بودند که خود را کارشناس می‌نامیدند و اغلب‌شان فرمانده‌های دوره‌دیده شاخه القاعده مغربی و اهل شمال آفریقا بویژه لیبی و تونس بودند. همان کسانی که زیر نظر ناتو در لیبی شورش کرده بودند. این تروریست‌های تا دندان مسلح که در حقیقت نخستین ارتش نیابتی حرفه‌ای آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شدند، پس از دوره دیدن و حمایت لجستیکی از خاک ترکیه در شمال سوریه جمع شده و به سرعت از حومه حلب خود را به محلات شرقی آن رساندند که عمدتا قدیمی و تاریخی با بافت متراکم و گذرگاه‌های تنگ و مناسب برای سپر کردن غیرنظامیان بودند.

در نهایت تروریست‌های ارتش آزاد حدود 7 ماه پیش ماهیت حقیقی  خود را نشان دادند و ستون‌هایی از خودروهای تکفیری‌های جبهه النصره (شاخه نظامی القاعده) شامل3500 تروریست را به شرق حلب راه دادند. آنها از محله‌های شرقی همچنان به عنوان مقر خود و مکانی برای آغاز حملات موشکی و خمپاره‌ای به محله‌های تحت کنترل دولت سوریه استفاده می‌کنند. سرکردگان سعودی و چچنی جبهه النصره همچنان در  شرق حلب حضور دارند که یکی از افراطی‌ترین و مهم‌ترین آنها عبدالله المحیسنی، قاضی شارع این گروهک تکفیری است.

در حقیقت همین رابط‌‌های سعودی هستند که به دستور اربابان غربی مانع خروج غیرنظامیان از شرق حلب می‌شوند. آنها همچنین به افراد مسلحی که خواهان خروج از شرق حلب از طریق گذرگاه‌های تعیین شده از سوی  ارتش سوریه برای رفتن به غرب حلب یا حومه ادلب هستند، اجازه خروج نمی‌دهند.

بیش از 16 گروه تروریستی در محله‌های شرقی حلب حضور دارند که نام برخی از این گروه‌ها از محله‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، گرفته شده مانند گروه تروریستی موسوم به لواء‌صقور الجبل در منطقه کرم الجبل، گروه‌ تروریستی نورالدین الزنکی در محله صلاح‌الدین و السکری و گروه تروریستی الجبهه الشامیه در محله‌های الشعار و مساکن هنانو. اکثر این گروه‌ها برای دور نگه داشتن محله‌های شرقی از درگیری‌ها مذاکره می‌کردند، آنها خواستار تسلیم مناطق خود و ورود به راهکار غیرنظامی با ارتش سوریه بودند ولی تصمیم‌گیرنده اصلی در محله‌های شرقی، جبهه تروریستی النصره و احرارالشام هستند بویژه که این دو گروه انبارهای مهمات را در کنترل خود و در تمام محله‌های شرقی تردد دارند، در حالی که گروه‌های دیگر در محله‌های محدودی فعالیت دارند که این مساله به جبهه النصره و احرارالشام این امکان را داده که بر دیگر گروه‌های تروریستی مسلط باشند و از نزدیک بودن خود به گذرگاه‌های مشخص شده برای جلوگیری از خروج غیرنظامیان و  افراد مسلح سوء‌استفاده کنند. ساکنان شرق حلب می‌گویند سرکردگان جبهه تروریستی النصره هنگام ممانعت از خروج آنها می‌گویند: «ما برای ایجاد دولت اسلامی و دفاع از شما (مردم حلب!) آمده‌ایم، حالا می‌خواهید بروید و ما در مقابله با ارتش سوریه در محله‌های شرقی سوریه تنها بگذارید.» این ادعا بخوبی بیگانه و غیرسوری بودن تروریست‌هایی را که مردم شرق حلب را به گروگان گرفته‌اند برملا می‌کند.

 

درخواست غرامت سوریه از ائتلاف آمریکایی

 

سوریه بر حق خود برای دریافت غرامت از نیروهای ائتلاف آمریکا به خاطر هدف قراردادن زیرساخت‌های این کشور تأکید کرد. بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با ارسال 2 نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت بر این حق سوریه تأکید کرده ‌است. جعفری گفت حملات اخیر جنگنده‌های ائتلاف آمریکا، خسارات فراوانی را به چاه‌ها و میادین نفت و گاز در استان‌های دیرالزور، الرقه و حسکه، وارد کرده ‌است. جعفری تأکید کرد براساس حقوق بین‌الملل، سوریه حق دریافت غرامت را از ائتلاف آمریکا برای خود محفوظ می‌داند.