روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که دولت امریکا موضوع ارسال سلاح های پیشرفته به مخالفان مسلح سوری را در ماه جاری میلادی بررسی کرد اما در نهایت تصمیمی برای انجام این کار نگرفت چرا که بر سر این موضوع در درون کاخ سفید اختلافاتی پیش آمد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این روزنامه امریکایی همچنین گزارش داد که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا "تمایل دارد بررسی این موضوع را به جانشین خود در کاخ سفید واگذار کند و خود در این رابطه تصمیم نگیرد." اوباما تا پایان سال جاری میلادی بیشتر در قدرت نیست و رئیس جمهوری جدید امریکا از ابتدای سال آینده میلادی کار خود را آغاز خواهد کرد.

بنا به این گزارش پیشنهاد مسلح کردن مخالفان سوری با سلاح های پیشرفته در نشست شورای امنیت ملی در کاخ سفید مطرح شد و گفته شد که "آن دسته از مخالفان سوری که سازمان امنیت مرکزی امریکا آنها را آموزش داده است، سلاح های پیشرفته دریافت کنند تا بتوانند از خود در برابر جنگنده ها و توپ خانه های ارتش روسیه دفاع کنند."

در این گزارش اشاره نشده است منظور از سلاح های پیشرفته کدام سلاح ها هستند اما مخالفان سوری می گویند که بیش از همه به سلاح های ضد جنگنده دوش پرتاب موسوم به استینگر نیاز دارند. واشنگتن پست به نقل از مسئولان امریکایی که نامی از آنها به میان نیاورده است، می نویسد: "در این جلسه هیچ تصمیمی درباره این پیشنهاد گرفته نشد، حتی این پیشنهاد تایید یا رد هم نشد." به نوشته واشنگتن پست با این وجود جان کری، وزیر امور خارجه امریکا هشدار داده است که در صورت دستیابی مخالفان به این نوع سلاح ها و در صورتی که ارتش روسیه با دستیابی به این سلاح ها دریابد که این سلاح ها به دست مخالفان رسیده است آن گاه این کار می تواند باعث رویارویی مستقیم با روسیه شود.

واشنگتن می نویسد این طرح که نام پلان بی (Plan B) را بر خود دارد می تواند جایگزین گزینه دیپلماتیک شود که در آن صورت برای اجرای آن باید به تایید جان برنان، مدیر سازمان امنیت مرکزی امریکا و اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا برسد.

این روزنامه در ادامه به نقل از مقاماتی که نامی از آنها به میان نیاورده است، همچنین می نویسد: بعد از این که این موضوع در جلسه شورای امنیت ملی امریکا در حضور باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور طرح شد و گزارشی از عملکرد نیروهای آموزشی امریکایی در سوریه ارائه شد تردیدها و شبهات در دولت امریکا بر سر آموزش دادن و مسلح کردن هزاران نیروی سوری ای که در طول سه سال گذشته آموزش دیدند، افزایش یافت.

واشنگتن پست همچنین می نویسد: سازمان امنیت امریکا، سی آی ای، مسئولیت آموزش و مسلح کردن شماری از گروه های مسلح سوری را به عنوان بخشی از استراتژی امریکا در سوریه با هدف فشار به بشار اسد برای کناره گیری در دستور کار خود قرار داد. اما مسئولان امریکایی می گویند با گسترش برنامه های سازمان امنیت امریکا، تردیدها نسبت به نتیجه بخش بودن این برنامه ها افزایش یافت، به خصوص بعد از این که مسکو رسما وارد کارزار جنگ سوریه شد. در حال حاضر مقامات امریکایی بر این اعتقادند که اوباما بیشتر تمایل دارد سرنوشت برنامه های سازمان امنیت امریکا را برای جانشینش در کاخ سفید واگذار کند تا او بر سر این موضوع تصمیم بگیرد. کسانی که در دولت امریکا با دادن سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری مخالف هستند، می گویند که این کار می تواند خشونت ها را در سوریه افزایش دهد بدون این که تغییر ریشه ای به وجود آورد (مثلا بشار اسد سقوط کند). در مقابل کسانی که طرفدار دادن سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری هستند، می گویند، "عدم تحرک در پرونده سوریه می تواند مخاطراتی به دنبال داشته باشد. از جمله احتمال سقوط حلب در شمال سوریه را افزایش خواهد داد و به دنبال آن هزاران مخالف مسلحی که واشنگتن از آنها حمایت می کند ممکن است به دنبال متحدان دیگری بروند که با آنها صادق تر باشند. آنها همچنین نسبت به احتمال از دست دادن متحدان واشنگتن و کاهش تاثیرگذاری آن بر شرکای منطقه ای اش نیز هشدار می دهند، کشورهایی که تا کنون تحت فشارهای واشنگتن از دادن سلاح های بیشتر به مخالفان سوریه خودداری کرده اند.