وبسایت اویل پرایس در مطلبی نوشت: از زمانی که ارتش عراق عناصر گروه تروریستی داعش را از شهرهای غنی از نفت "شرقاط" و "قیاره" بیرون رانده است، این تروریستها دیگر نمی توانند نفت تولید کنند و از فروش آن در بازار سیاه پول بدست آورند. اما داعش همیشه با شرایط سازگار بوده و راه جدیدی برای کسب درآمد پیدا کرده است. این بار نیز به حوزه کشاورزی گام گذاشته است.

 

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد از فوریه 2015 (بهمن 93)، فروش نفت، دیگر منبع اصلی درآمد گروه تروریستی داعش نیست.

 

"جان کربی،" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: "منبع اصلی درآمد داعشی ها در گذشته نفت بود. اما حالا به نظر می رسد این روند تغییر کرده باشد." کربی آشکار نکرد که درآمدهای این گروه تروریستی چقدر از سال 2014 تاکنون کاهش یافته است.

 

یک شبکه قطری در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آبان 94) اعلام کرد گروه تروریستی داعش نفت خود را به تاجران مستقل سوریه و عراق فروخته است. حتی برخی از گروه های دیگر در شمال سوریه – که با داعش می جنگند – نیز مجبور شده اند از داعش نفت خریداری کنند. 
این درحالیست که زمانی که داعش در ماه آوریل کنترل خود را بر اراضی نفتی نزدیک تکریت عراق از دست داد، درآمد این گروه تروریستی روزانه 1 میلیون دلار دیگر کاهش یافت. به دنبال آن، درآمد تروریستها هم کاهش یافت.

 

اما گفته می شود منبع درآمد جدید داعش از راه کشاورزی و بخصوص فروش گندم است. یک گزارش جدید که بوسیله "سیریا دیپلی" منتشر شده است، نشان داد داعشی ها حالا به تجارت گندم روی آورده اند؛ زیرا بزرگترین بخش از زمین های حاصلخیز دولت سوریه حالا به تصرف تروریستهای داعش درآمده است. یک گروه از کارشناسان در "مرکز امور بین المللی بارسلون" اعلام کرد ارزش 2.45 میلیون تن از گندمی که از این اراضی حاصلخیز بدست می آید با درآمدهای نفتی این تروریستها در سال 2014 و اوایل سال 2015 برابر است.

 

داعش در  18ماه گذشته، 10000 نفر از تروریستها و یک چهارم اراضی تحت تصرف خود را از دست داده است. اما این گروه تروریستی بار دیگر به دنیای تجارتی گام گذاشته است که مورد توجه علاقه مندان بازار سیاه است.