"گریگوری کاراسین" معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه "ایزویستیا" گفت: اخیرا برخی دولت ها و گروههای افراطی بر حجم فشارهایشان علیه شهروندان ما با هدف آشکار محدود کردن حقوق آنها افزوده اند.

دراکثر کشورها، اقلیت های روس، تلاش می کنند تا فعالانه با تبعیض، توهین و گاه حملات مستقیم مقابله نمایند و در برخی موارد نیز برای دفاع از حقوقشان براساس قوانین محلی به دستگاه قضایی پناه می برند.

خبرگزاری روسی نووستی در این باره نوشت: معاون وزیر خارجه روسیه با انتقاد ازادعاهای کذب رسانه های کشورهای حوزه دریای بالتیک مبنی بر تقویت ستون پنجم در این کشورها گفت: حذف تابلوها به زبان روسی و جلوگیری از توزیع روزنامه های روسیه در اوکراین، نقض صریح تعهدات بین المللی کیف در چارچوب سازمان ملل، شورای اروپا و سازمان امنیت و همکاری این قاره است.

این مقام روس، با اشاره به موضع غیردوستانه مولداوی درباره کشورش، از فشارها علیه نظامیان روسیه در منطقه ترنسنیستریا انتقاد و تأکید کرد: براساس توافقات درباره مأموریت هیأت مشترک حفظ صلح در این منطقه که نظامیان روس نیز در آن شرکت دارند حضور نظامیان مذکور در ترنسیستریا به دستیابی به توافق سیاسی درباره حل بحران در آن منطقه بستگی دارد.

کاراسین افزود: اکثر کشورها همچنان دارای روابط خوبی با روسیه هستند. اما تبلیغات گسترده علیه روسیه از "ورای اقیانوس" بر زندگی روس های مقیم خارج تأثیر منفی گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: مسکو با جدیت موضوع حقوق شهروندان در خارج از کشور را دنبال می کند و آن را در مذاکرات دو جانبه یا – در هنگام ضرورت - در چارچوب سازمان های بین المللی دارای نفوذ پیگیری می نماید.