دادگاه مصر حکم تبرئه «سامح فهمی» را تائید کرد

به نقل از رسانه های خبری مصر، دادگاه فرجام مصر امروز پنجشنبه حکم تبرئه سامح فهمی وزیر نفت دوره مبارک و 5 تن دیگر از مسئولان اسبق وزات نفت در پرونده فروش گاز طبیعی به اسرائیل را تائید کرد و از این پس این متهمان تحت هیچ گونه پیگردی در این پرونده نخواهند بود.

بر اساس این گزارش، سامح فهمی در سال 2012 در دادگاه جنایی قاهره در همین پرونده به 15 سال حبس و 5 متهم دیگر به حبس 3 تا 10 سال محکوم شده بودند.

تبرئه وزیر نفت دوره مبارک در حالی است که دادگاه فرجام حکم حبس ابد صادره علیه «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین و 36 تن دیگر در قضیه معروف به «حوادث جاده قلیوب» را تائید کرد.

یک منبع حقوقی در این باره گفت که این حکم نهائی است و متهمان از جمله باسم عوده وزیر رفاه اسبق راهی جز این ندارند که از دادگاه برای رسیدگی به اعتراضات آنها برای بار دوم درخواست نمایند.

این دومین حکم نهایی علیه رهبران اخوان المسلمین طی این هفته است و پیش از این دادگاه فرجام حکم حبس 20 ساله محمد مرسی نخستین رئیس جمهور منتخب مردم پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، در پرونده حوادث کاخ الاتحادیه را تائید کرد.

در تاریخ 5 جولای 2014 دادگاه جنایی شبرا الخیمه حکم اعدام 10 تن از رهبران اخوان المسلمین و حبس ابد 37 تن دیگر از جمله محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین در پرونده جاده قلیوب را صادر کرد.

دادستانی به این متهمان اتهاماتی را از قبیل تحریک به خشونت و بستن جاده زراعی شهر قلیوب در شمال قاهره که به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 35 نفر دیگر در درگیری متهمان با نیروهای پلیس منجر شد، وارد کرده است.