ولخرجی شاهزاده سعودی در هنگامه ریاضت اقتصادی!

 اِعمال ریاضت اقتصادی و کاهش حقوق کارمندان، راهکاری است که حاکمیت سعودی برای برون رفت از معضلاتش به کار گرفته است.

حال آن پادشاهی ریاض، با سیاست‌های مداخله جویانه، موشک های خریداری شده از غرب را بر سر یمن بی دفاع می ریزد. در چنین هنگامه ریاضتی برای عامه مردم حجاز، باید دید آیا ملک زادگان وهابی نیز محدودیتی در مخارج خود دارند؟ 

*فرسایشی بزرگ در اقتصاد آل‌سعود!

خبرگزاری الوقت درخصوص برنامه ریاضتی سعودی نوشت: آل سعود سیاست ریاضتی جدیدی را اعلام کرده که به موجب آن کلیه حمایت‌های دولتی از برخی محصولات و مواد سوختی لغو می‌شود.

 

اخبار مربوط به ناتوانی گسترده مالی آل‌سعود، به علت سقوط قیمت نفت، طولانی شدن جنگ علیه ملت یمن و حجم فرسایشی بزرگ در خزانه دولت سعودی، روز به روز در حال گسترش است.

 

منابع آگاه اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌گویند: «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی اقدام به آغاز اجرای طرح ریاضتی وسیعی در بخش‌های مختلف دولت کرده است. بخشی از علت این اقدام، افزایش ناتوانی دولت سعودی در مسئله بودجه است.

*ناتوانی بودجه‌ای سعودی به 20 درصد رسید

منابع خبری به نقل از روزنامه «رای الیوم» تاکید کردند که ناتوانی بودجه‌ای دولت سعودی به میزان 20 درصد رسیده است.

از بارزترین راهبردهای کلان در سیاست ریاضتی جدید عربستان شامل؛ کاهش حمایت از انواع سوخت، برق، آب و برخی از محصولات اساسی دیگر است.

 

*چرا و برای چه؟: در هنگامه ریاضت..خرید قایقی 500 میلیون یورویی برای شاهزاده سعودی

اما شبکه المیادین لبنان با ارائه گزارشی تصویری به اقدام محمد بن سلمان در یک خرید تشریفاتی چند میلیون یورویی پرداخته است.

بن سلمان شاهزاده سعودی همزمان با ریاضت اقتصادی، کاهش بودجه و کاستن حقوق کارمندان در عربستان؛ اقدام به خرید یک قایق بادبانی به قیمت 500 میلیون یورو کرده است.

* سیاست نفتی عربستان، گریبان خود سعودی‌ها را گرفت

شبکه خبری العالم در این باره اعلام کرد: تغییر سیاست عربستان حاکی از آن است که این کشور از نظر مالی در شرایط ایده‌آل نیست. در واقع به نظر می‌رسد سیاست ریاض برای گرفتن سهم بازار از طریق افزایش تولید و کاهش قیمت نتیجه معکوس داده است.

عربستان سعودی قادر به تداوم قیمت‌های پایین برای نفت نبوده و حدود 180 میلیارد دلار از ذخایر ارزی‌ خود را برای جبران کسری بودجه عظیمش از دست داده است. مشاور امور مالی شاهزاده بن سلمان، چند ماه پیش در مصاحبه‌ای با بلومبرگ واقعیت‌های تیره و تار اقتصاد عربستان را به وضوح ترسیم کرد.

وی گفت: سالانه حدود 100 میلیارد دلار در مصارف ناکارآمد، رشوه و معاملات غیرشفاف هدر می‌رود. به گفته این مقام سعودی؛ دولت ممکن است تا اوایل 2017 به ورشکستگی برسد، مگر آن که تغییر عمده‌ای اتفاق بیفتند.

به این ترتیب دولت سعودی ناچار به کاهش حقوق کارکنان بوده است و اعلام کرده که می‌خواهد تا سال 2020 هزینه سالانه پرداخت دستمزد کارکنان دولت را 24 میلیارد ریال سعودی (4/6 میلیارد دلار) کاهش دهد.

*شاخص سهام آل‌سعود روی محور سقوط !

سایت تحلیلی- خبری الوقت تصریح کرد: سیاست جدید ریاضتی عربستان در حالی مطرح می‌شود که شاخص سهام سعودی به حدود 30 درصد طی 12 ماه گذشته کاهش یافته است. 

آل‌سعود با وجود خروج حدود 75 میلیارد دلار از ذخیره مالی خود که 670 میلیارد دلار برای مقابله با ناتوانی‌های مالی دیگر می‌باشد، هزینه گزافی را برای جنگ در تمامی یمن و سوریه به راه انداخته است.‌

 

*جنگ افروزی در یمن و سوریه، عامل لرزش اقتصاد سعودی

شبکه المنار لبنان نیز پیرامون اوضاع فعلی مخارج سعودی‌ها طی گزارشی بیان داشت: معضل واقعی سعودی‌ها در مخارج داخلی نیست، بلکه دخالت نظامی در یمن، سوریه و عراق و پایبندی به این جنگ‌ها و تجاوزات است.

بودجه کلانی که عربستان آن را به همراه متحدانش در جنگ علیه یمن خرج می‌کند، علاوه بر ایجاد مشکل جدی مادی و انسانی در دو کشور یمن و سوریه، موجب خریداری چند میلیارد دلاری و به کارگیری منابع تسلیحاتی کلان از سوی آل‌سعود شده است.

*آل سعود با ریاضت ناشی از جنگ، منتظر شورش‌های داخلی باشد

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون دلایل اجرای ریاضت اقتصادی دولت آل‌سعود اظهار داشت: با توجه به این که نفت عامل اصلی درآمدهای ارزی عربستان است، لذا اقدامات ریاض در این راستا ابتدا با کاهش بهای نفت کلید خورد.

وی با اشاره به نقش سیاست عربستان در کاهش بهای جهانی قیمت نفت، گفت: سعودی‌ها از ابتدا با سیاست افزایش صادرات نفت و کنترل نکردن نرخ، موجب کاهش قیمت نفت شدند.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان آگاهی مردم عربستان از هم‌نوایی ریاض با غرب در ریاضت اقتصادی و کاستن درآمدها، افزود: دولت عربستان با راه‌اندازی جنگی بی‌مورد در یمن و تحمیل خسارات فراوان به مردم این کشور، از هواپیماها و خلبانان اجاره‌ای در این تجاوز استفاده می‌کند؛ لذا این یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری ریاضت اقتصادی در عربستان است.

وی پیرامون مساعدت مستقیم تروریست‌های منطقه از سوی دربار سعودی، تصریح کرد: کمک به داعش و تروریست‌های تکفیری منطقه و صرف هزینه‌های بالا جهت تفریحات شاهزادگان سعودی، از دیگر عوامل مهم اقدام ریاضتی دولت عربستان است.

قنادباشی در پایان با تاکید بر اطلاع مردم عربستان از علل اصلی کاهش درآمدها توسط حاکمیت این کشور، گفت: با توجه به افزایش نارضایتی‌ها در داخل عربستان، آل‌سعود از شکل‌گیری شورش‎های داخلی نگران است، بنابراین سرکوب های مردمی به موازات کاهش حقوق‌ها افزایش خواهد یافت.

با اجرای ریاضت‌های اقتصادی مدل غربی در عربستان، ولیعهد سعودی پراشتها تر از گذشته به خریدهای تشریفاتی خود ادامه می‌دهد.

500 میلیون یورویی که بن سلمان برای خرید قایقی مجلل از جیب مردم عربستان پرداخت می‌کند تا از داخل آن، کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع یمنی را نظاره کند.