به گزارش فارس، زاغهنشین عرعر یا زاغهنشین کانینرهای چوبی از جمله مناطق محروم و فقیرنشین معروف شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی است که دیدن آن و فقر حاکم بر ساکنان محروم آن تنها آدمی را به تعجب و شگفتی وامیدارد و تنها سوالی که پس از دیدن این منظره به ذهن انسان خطور میکند، این است که واقعا در کشور ثروتمندی چون عربستان سعودی آن هم با آن درآمدهای چند میلیارد دلاری حاصل از فروش نفت میشود، چنین مناطقی را یافت.



" صغیر العنزی "، پژوهشگر علوم اجتماعی سعودی درباره مشاهدات خود از این زاغه‌نشین‌ها چنین می‌گوید:

وضعیت اسفبار کودکان

فصل زمستان بود که از این زاغه‌نشین دیدن کردم، هوا بسیار سرد و بود و اکثر کودکان زاغه‌نشین بیمار و درحالتی بسیار اسفناک هیچ کودکی را نمی‌توانی بیابی که لباس تمیز یا مناسب به تن داشته باشد، در چشم اهالی روستا حسرت و اندوه توامان موج می‌زند و مردان زاغه را غمی بزرگ فراگرفته که چرا نمی‌توانند نیازهای کودکان و زنان خود را تامین کنند.



کودکانی که اصلا مدرسه را از نزدیک به چشم ندیده‌اند

این زاغه نشین‌ها نه آنها را از گرمای مهلک تابستان و نه از سرمای کشنده زمستان در امان نگه‌نمی‌دارد و چون دلیل روی آوردن آنها به این زاغه‌ها را سوال می‌کنی پایین بودن سطح درآمد و ناتوانی در تامین مسکن مناسب برای خانواده را مطرح می‌کنند، آنها می‌گویند، درآمد آنها به حدی اندک است که توان سیر کردن شکم کودکان خود را هم ندارند و به دلیل ناتوانی در تامین مخارج تحصیل بسیار از کودکان آنها اصلا به مدرسه نرفته‌اند.

پیرمردی که توان سیر کردن شکم فرزندانش را نداشت

به گفت‌وگو با مرد مسنی می‌نشنیم که گرد پیری بر سر و رویش نشسته و موهایش را سپید کرده است، او درباره زندگی خود می‌گوید: سن و سالی از من گذشته با این حال نه منبع درآمدی دارم و نه از خدمات اجتماعی استفاده می‌کنم، دارای ۸ سر عائله هستم، اما نه خانه‌ای می‌توانم برای آنها تهیه کنم و نه سرپناهی، هیچ‌کدام از فرزندانم به مدرسه نرفته‌اند، من حتی توان سیر کردن شکم آنها را هم ندارم.

مرد میان‌سالی محروم از هر نوع بیمه اشتغال

عراک بن فریج، دیگر شهروند سعودی که در این زاغه زندگی می‌کند، می‌گوید، با این که دارای شغل هستم، اما درآمدی که از این شغل دارم، فقط می‌تواند به سختی شکم آنها را سیر کند، من حتی بیمه هم نیستم تا در صورت روبه رو شدن با مشکل از خدمات بیمه‌ای استفاده کنم.
او به شدت از فصل زمستان در زاغه‌نشین عرعر نگران است و می‌گوید: وضعیت ما در فصل زمستان بسیار سخت است، چون کودکان من توان مقابله و تاب آوردن در برابر سرمای شدید زمستان ریاض را ندارند، البته اوضاع تابستان در اینجا هم بهتر از زمستان نیست، ما در روز فقط چند ساعت از برق می‌توانیم استفاده کنیم و در مقابل آن نیز باید بهایی پرداخت کنیم که برای ما بسیار سنگین است.

مشکل کودکان فقط هزینه تحصیل نیست، بلکه مدرسه‌ای برای تحصیل یافت نمی‌شود

عبد الله عفوج از مشکل هزینه سنگین تحصیل ۵ کودک خود می‌گوید و تاکید می‌کند، حتی اگر از ضروری‌ترین نیازهای خود هم صرف نظر کنیم و بخواهیم به تحصیل کودکان خود اهمیت دهیم، باز در این حوالی مدرسه‌ای یافت نمی‌شود که بتوان بچه‌های خود را برای تحصیل به مدرسه بفرستیم.



وقتی که گردبادها و باران‌های موسمی نفس زندگی را می‌برند

اما همه این زاغه‌نشین‌ها در یک مشکل اساسی با هم مشترک هستند و آن فصل گردبادهاست که از صحرا وزیدن می‌گیرد و موجب می‌شود زاغه‌های آنها تخریب شود. آنها در این‌باره می‌گویند، هنگامی‌که با گردبادها یا باران‌های موسمی مواجه می‌شویم، راهی نداریم جز این‌که زاغه‌های خود را ترک کرده و به دامنه‌های کوه پناه ببریم، آنقدر در آنجا می‌مانیم تا این دوره از گردبادها و باران‌ها تمام شود تا دوباره به زاغه‌های خراب و ویران شده خود بازگردیم تا آنها را دوباره بازسازی کنیم.

کودکانی که در راه مدرسه مورد تعرض قرار می‌گیرند و تهدید می‌شوند

کودکان این زاغه‌نشین به تصور این‌که کاری از دست ما برمی‌آید و راهی برای مشکلی آنها داریم، اطراف ما جمع می‌شوند، آنها از مشکلات بیشمار خود می‌گویند، از جمله این‌که در راه رفتن به مدرسه مورد تعرض و تهدید و ضرب و شتم قرار می‌گیریم، به همین دلیل به سرعت از تحصیل روی‌گردان می‌شویم و از رفتن به مدرسه منصرف می‌شویم.

مسئولانی که پاسخگو نیستند

پس از بازگشت به دفتر کار خود تلاش میکنیم که با طرفهای مسئول تماس بگیریم، اما اصلا آنها حاضر به پاسخگویی نیستند یا پاسخهایی میدهند که امیدی به یافتن راهحلی برای این زاغهنشینان دردمند نیست، درحالیکه اگر دولت عربستان فقط ۱ درصد از درآمد میلیاردی نفت خود را به این زاغهنشینان اختصاص دهد، دیگر زاغهای در عربستان نمیتوان یافت.