اگر هیلاری کلینتون – نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در انتخابات هفته آینده پیروز شود، در مورد همسرش بیل کلینتون از چه عنوانی باید در مراودات رسمی استفاده کرد؟ این پرسشی است که در طول رقابت‌های انتخاباتی امسال بارها مطرح شده و تا امروز هزاران جستجوی اینترنتی را در گوگل به خود اختصاص داده است. 

 

ما در سایر کشورهای جهان با چنین مشکلی مواجه نیستیم. «یواخیم زاور» همسر «آنگلا مرکل» صدر ااعظم آلمان که یک استاد شیمی است، با نام خودش صدا زده می‌شود. در مورد «فیلیپ جان می» همسر «ترزا می» نخست‌وزیر جدید انگلیس که یک کارشناس امور مالی است نیز شرایط به همین گونه است؛ چراکه در انگلیس نیز مانند آلمان عنوان خاصی برای همسر عالیرتبه‌ترین مقام کشور در نظر گرفته نشده است. 

 

اما در آمریکا که تا امروز همواره دارای یک رئیس جمهور مَرد بوده و همسر او "بانوی اول" کشور نامیده شده، احتمال پیروزی اولین زن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، این سنت قدیمی را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

 

البته ایالت‌های آمریکا از مدت‌ها قبل این مشکل را حل کرده‌اند و به همسران فرمانداران زن، "آقای اول" می‌گویند و هم‌اکنون نیز 6 ایالت آمریکا به دلیل برخورداری از فرمانداران زن، دارای عنوان "آقای اولی" هستند. اما در سطح ملی استفاده از این عنوان برای اشاره به همسر اولین رئیس جمهور زن آمریکا ممکن است به این سادگی نباشد.

 

در واقع، برای اولین بار در حین سخنرانی بیل کلینتون در گردهمایی ملی حزب دموکرات بود که حضور او در کنار همسرش این پرسش را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات رئیس جمهوری، او با چه عنوانی باید توصیف شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در آن روز به گمانه‌زنی زیادی در این باره پرداختند. حتی گوگل نیز گزارش داد پرسش درباره "عنوان همسر چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا" در آن روز در صدر جستجوهای اینترنتی قرار گرفت. 

 

اما با وجود گذشت چند ماه از برگزاری نشستی که در آن هیلاری کلینتون به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد، این پرسش همچنان بدون پاسخ مانده است. شاید اولین فردی که اصطلاح "بانوی اول" را برای اشاره به همسر رئیس جمهور آمریکا به کار برد، هیچ وقت گمان نمی‌کرد که روزی ممکن است یک زن به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شود.

 

در حالیکه عناوین مختلفی مانند "آقای اول"، "همسر اول"، "مرد اول" و ... از سوی افراد و کاربران شبکه‌های اجتماعی برای اشاره به بیل کلینتون پیشنهاد شده است، خود او چندی پیش درگفتگو با رسانه‌ها گفت اگر همسرش به ریاست جمهوری انتخاب شود، برای او فرقی نمی‌کند که دیگران او را با چه عنوانی صدا بزنند. 

 

البته با توجه به اینکه بیل کلینتون خودش در گذشته رئیس جمهور بوده است، شاید پس از پیروزی همسرش نیز همچنان "آقای رئیس‌جمهور" نامیده شود. در این صورت، مشکل خلق یک عنوان جدید برای جایگزینی "بانوی اول" آمریکا دستکم برای یک دوره دیگر می‌تواند حل‌نشده باقی بماند.