یک گزارش جدید به دولت انگلیس هشدار می‌دهد برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در این کشور هر چه سریعتر تدابیر امنیتی خود را افزایش دهد.

 

این گزارش که با هدف بررسی میزان آمادگی لندن در برابر حملات تروریستی و به سفارش «صادق خان» شهردار این شهر تهیه شده است، شامل 127 توصیه امنیتی مختلف به دولت انگلیس برای مقابله با تهدید داعش و سایر گروه‌های تروریستی است.

 

«جاناتان هریس» عضو مجلس اعیان انگلیس که مسئولیت تهیه این گزارش امنیتی را بر عهده داشته است، در این گزارش محتمل‌ترین انواع حملات تروریستی در لندن را در درجه اول، حمله با سلاح گرم مانند اسلحه، نارنجک و کمربند انفجاری و در درجه دوم، محاصره یا گروگان‌گیری عنوان کرده است. 

 

در بخشی از گزارش او آمده است: "چنین تاکتیک‌هایی برای انجام حملات تروریستی نیازمند گسترش خدمات اورژانس برای کمک به قربانیان و جلوگیری از وحشت‌زدگی مردم است؛ چراکه در اینگونه حملات، تلفات انسانی، اجتناب‌ناپذیر خواهد بود."

 

وی در ادامه گزارش خود با اشاره به حملات تروریستی پاریس و بروکسل می‌گوید: "تنوع حملات تروریستی و استفاده تروریست‌ها از روشهای جدید و غیرقابل پیش‌بینی ایجاب می‌کند که دولت نه تنها خود را برای حملات تروریستی متعارف و شناخته‌شده آماده کند؛ بلکه برای حملاتی که ماهیت آنها شناخته‌شده نیست نیز برنامه‌ریزی کند."

 

بر اساس گزارش نهادهای امنیتی انگلیس، دستکم 850 تبعه این کشور تاکنون برای پیوستن به داعش به سوریه سفر کرده‌اند و حدود نیمی از آنها نیز به خانه بازگشته‌اند که این مسئله، انگلیس را با یک تهدید امنیتی بزرگ و بی‌سابقه مواجه کرده است. 

 

گزارش جاناتان هریس همچنین به دولت انگلیس توصیه می‌کند علاوه بر حفظ آمادگی در برابر حملات تروریستی گروهی و سازمان‌یافته، پیشگیری از حملات تروریستی انفرادی مانند آنچه در شهر نایس فرانسه یا باشگاه شبانه همجنس‌گرایان در اورلندو آمریکا اتفاق افتاد را نیز مدنظر داشته باشد.

 

در این گزارش، قاچاق اسلحه به داخل انگلیس نیز "بسیار آسان" توصیف شده و از دولت خواسته شده است تدابیر امنیتی خود را در مرزها برای مبارزه با قاچاق اسلحه افزایش دهد. 

 

در حالیکه لندن تاکنون بارها در فیلم‌های تبلیغاتی داعش به عنوان یکی از اهداف تروریستی این گروه معرفی شده، هریس در گزارش خود، پیشگیری از حملات تروریستی در لندن را با توجه به وجود گردشگران خارجی زیاد، تعدد ساختمان‌های دولتی، شبکه گسترده حمل و نقل و برگزاری فستیوال‌های بزرگ، "بسیار مشکل" توصیف کرده است. 

 

این در حالیست که از مجموع 73 مکان آسیب‌پذیر شناسایی‌شده در انگلیس، 50 مورد آنها در لندن قرار دارند و هرگونه حمله تروریستی در این شهر با توجه به پیامدهای اقتصادی گسترده آن می‌تواند تا سقف یک میلیارد پوند به دولت و زیرساخت‌های شهری خسارت وارد کند.