نگرانی استرالیا از احتمال راهیابی ترامپ به کاخ سفید

 وزیر خارجه استرالیا نگران منافع کشورش در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. 

 

این روزنامه انگلیسی در گزارشی نوشت: جولی بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا، از مسیر نامشخص سیاست خارجی آمریکا در صورت پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرد. 

 

وی گفت دولت فدرال (استرالیا) این مسئله را بررسی کرده است که دولت کلینتون چه معنایی برای استرالیا دارد و می‌داند که باید منتظر چه باشد، اما اگر ترامپ در این انتخابات پیروز شود، دولت استرالیا باید برای حفظ منافع کشورش به سختی تلاش کند. 

 

وزیر خارجه استرالیا روز یکشنبه در برنامه اینسایدرز در شبکه‌ای بی‌سی گفت: «در دولت کلینتون، سیاست خارجی اوباما ادامه خواهد یافت. از نظر کلینتون آمریکا نقش رهبری جهان را دارد. اما این مسئله درباره ترامپ صدق نمی‌کند. وی بیشتر بر مسائل داخلی تمرکز خواهد کرد.» 

 

بیشاپ افزود: «نظر هیلاری کلینتون به خصوص به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا این بوده است که آمریکا باید نقش رهبری را در خاورمیانه و کانون‌های ناآرام در سراسر جهان داشته باشد. وی معمار اصلی در برقراری توازن مجدد در آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۱۱ بود.» 

 

وی در ادامه گفت: «آمریکا به همراه استرالیا، چین و چند کشور دیگر عضو اجلاس سران آسیای شرقی است. تعامل آمریکا در منطقه ما برایمان مهم است. من معتقدم این سیاست در دوران هیلاری کلینتون ادامه خواهد یافت.» 

 

بیشاپ همچنین گفت که بار‌ها با کلینتون دیدار کرده است و به نظر وی کلینتون فردی عملگرا است و جایگاه استرالیا را در جهان درک می‌کند و درک عمیقی از اتحاد آمریکا-استرالیا دارد؛ اما ترامپ فردی بسیار ناشناخته است و هیچ سابقه‌ای در دولت ندارد و به همین دلیل موجب نگرانی استرالیا است.