حقایق تلخ درباره عربستان

 راشاتودی در گفتگویی با "مدا بنجامین" – فعال سیاسی آمریکایی – به حقایق کشور عربستان و رابطه ریاض با واشینگتن پرداخت. 

 

بنجامین در مقدمه گفت: رژیم سعودی یکی از بزرگترین خریداران تسلیحات واشینگتن است. تنها در زمان سکانداری اوباما بر مسند ریاست جمهوری آمریکا، این رژیم 115 میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی با واشینگتن امضا کرد. ریاض در سال میلادی گذشته 158 نفر را اعدام کرد که از این میان 63 اعدام مرتبط با جرائم غیرمسلح بود. این اعدام‌ها غالباً در انظار عمومی و به صورت گردن‌زنی صورت گرفت. اوایل سال میلادی جاری، ریاض اقدام به اعدام 47 نفر به جرم فعالیت‌های تروریستی کرد. یکی از این اعدامیان شیخ باقر النمر، پیشوای شیعیان عربستان بود. این رژیم به طور آشکار تبعیض جنسی را علیه زنان اعمال می‌کند. زنان این کشور حق رانندگی ندارند، از انجام بسیاری از امور منع می‌شوند و از سوی نگهبانان مرد تحت کنترل هستند. در این کشور ممنوعیت‌ آزادی بیان و آزادی‌های دینی وجود دارد.

 

این فعال سیاسی افزود: این رژیم ترویج دهنده افراطی‌ترین تفکرات در قالب وهابیت است. تفکر وهابیت اعمال خشونت علیه گرو‌ه‌هایی مانند شیعیان و صوفی‌ها را که به زعم سعودی‌ها کافر یا مرتد هستند، جایز می‌شمارد. خانواده استبدادی پادشاهی سعودی با ثروتی معادل 1 هزار و 400 میلیارد دلار زندگی غیرقابل تصور افراطی و در بیشتر موارد فسادانگیزی برای خود محیا کرده‌ است. با این وجود، این رژیم هنوز یکی از نزدیک‌ترین همپیمانان آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود. 

 

مجری راشاتودی ادامه داد: بگذارید به این رابطه ویژه ریاض- واشینگتن همانطور که شما در کتابتان مطرح کردید بپردازیم. آمریکا همینک نزدیک به 13 درصد نفت تولیدی عربستان را خریداری می‌کند.

 

بنجامین در پاسخ گفت: بله، قطعاً شروع این روابط بر مبنای نفت بود. از زمانی که پادشاهی سعودی در سال 1932 تاسیس شد و کشف نفت در دهه 30 میلادی در این کشور، 12 رییس جمهور مختلف آمریکا – چه دموکرات و چه جمهوریخواه – به خاطر نفت رابطه نزدیکی با عربستان داشتند. با این وجود، در سال‌های اخیر ایالات متحده نفت بیشتری تولید می‌کند، واردات خود از کانادا را افزایش داده و بالاتر از این‌ها ، نفت (به عنوان یکی از منابع اصلی انرژی) دیگر اهمیت سابق را ندارد. آمریکا خواهان آن است که بر صادرات نفت نظارت داشته باشد. با این وجود، رابطه میان واشینگتن و ریاض درحال تغییر است. من فکر می‌کنم تغییر اساسی در تبدیل شدن رژیم سعودی به خریدار شماره یک تسلیحات از آمریکا است. سعودی‌ها تنها در 8 سال گذشته در قالب 43 قرارداد مختلف بیش از 115 میلیارد دلار تسلیحات از آمریکا خریداری کرده‌اند و کنگره نیز بر این قراردادها مهر تایید زده است. 

 

مجری در ادامه پرسید: نظر شما درباره جامعه عربستان و شرایط داخلی این کشور چیست؟

 

فعال سیاسی آمریکایی گفت: رژیم سعودی یکی از سرکوب‌گر‌ترین کشورهای جهان است. در این کشور حقی برای گردهمایی، آزادی بیان، وجود احزاب سیاسی و اجازه تشکیل اتحادیه وجود ندارد. در صورت بدگویی درباره تفکر وهابیت، توهین به پادشاهی و جادوگری گردن زده خواهید شد. در این کشور تبعیض کامل علیه تمامی اقشار جامعه بخصوص زنان اعمال می‌شود. عربستان تنها کشوری است که در آن زنان اجازه رانندگی ندارند. از جمعیت 30 میلیون نفری عربستان، نزدیک به 10 میلیون نفر آن را مهاجران خارجی تشکیل می‌دهند که از فقیرترین کشورهای جهان به صورت مستخدمان قراردادی در این کشور مشغول به کار هستند. در سال 1962 میلادی، نظام برده‌داری در عربستان برچیده شد. با این وجود، با سرازیر شدن دلارهای نفتی به این کشور، بسیاری از مردم حتی طبقات متوسط جامعه اقدام به استخدام کارگران خارجی می‌کنند. 

 

مجری در پایان پرسید: بگذارید درباره یمن صحبت کنیم. عربستان سعودی به این کشور تجاوز کرده است، از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کند، به زمین‌های کشاورزی، تصفیه‌خانه‌ها، مدارس، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی مراسم‌ تدفین حمله می‌کند. آنها در یمن به دنبال چه هستند؟

 

بنجامین در پاسخ گفت: رژیم سعودی درحالی به صنعا تجاوز کرد که پیش‌تر یمن فقیرترین کشور در جهان عرب بود و جنگ شرایط این کشور را فاجعه‌بار کرد. تاکنون 10 هزار نفر در جنگ یمن کشته شده‌اند؛ اما این آمار با در نظر گرفتن مردمی که به دلیل گرسنگی و نداشتن دسترسی به خدمات درمانی کشته شده‌اند، بسیار بیشتر است. 80 درصد مردم یمن در حال حاضر نیازمند کمک‌های بشر دوستانه هستند. یمن حجم زیادی از مواد غذایی مورد نیاز خود را وارد می‌کند و توانایی تولید آن را در داخل کشور ندارد. تجاوز به یمن به دلیل انتقام سعودی‌ها از ایران و وحشت ریاض از قدرت جنبش انصارالله بود. رژیم سعودی می‌ترسد که جنبش انصارالله به دلیل نزدیکی مذهب با ایران، تبدیل به نماینده این کشور در مرزهای عربستان شود. این یک جنگ نیابتی با ایران است که در آن عربستان از تسلیحات آمریکایی، حمایت‌های لجستیکی آمریکا، استفاده از هواپیماهای سوخت‌رسان آمریکایی در هوا، اطلاعات آمریکا و در نهایت حمایت دیپلماتیک واشینگتن بهره می‌برد.