به گزارش ایسنا، در اروپای شرقی، سایت "خارتیا" متعلق به مخالفان دولت بلاروس با انتشار بخشی از این اسناد طبقه بندی شده، آورده است: بلاروس آمادگی واگذاری معادن پتاسیم، سنگهای معدنی و آهنی را به قطر دارد.

در طرحی ایجاد " جزیره قطر " در بلاروس برای استراحت شهروندان و مقامات قطری و عربی با مدیریت و نظارت قطر، ایجاد شکارگاه‌های تفریحی و اقامتی انحصاری در جنگلهای بلاروس پیشنهاد شده است.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس از بانک ملی و برخی شرکت‌های خصوصی فن‌آوری‌های مدیریتی این کشور خواسته تا با آماده سازی چارچوب قانونی، زمینه همکاری و استفاده از مراکز مالی و بانکی اسلامی قطر بر اساس سیستم بانکی بدون ربا را فراهم کنند.

هم‌چنین بلاروس آمادگی خود را برای واگذاری خطوط هوایی این کشور و پروازهای داخلی به " قطر ایرویز " با گزینه خرید و یا انتقال کنترل فرودگاه به قطر را پیشنهاد کرده است.

بلاروس از طرف قطری خواسته که در زیرساخت‌های مخابراتی این کشور سرمایه گذاری کند و شرکت سرمایه گذاری مشترکی میان بلاروس و شرکت نفت قطر برای تولید کودهای پیشرفته و استخراج منابع نفتی ایجاد شود.

پیشنهاد دیگر بلاروس به قطر ایجاد قطب علمی با همکاری آکادمی ملی علوم بلاروس و بنیاد آموزش، علوم و توسعه قطر اعلام شده است.

همچنین اشاره شده که ضمانت اجرایی سرمایه گذاری در تمامی این پروژه‌ها توسط شخص لوکاشنکو تضمین می‌شود.

هر چند دولت بلاروس تمامی بخشهای اقتصادی خود را موظف کرده تا زمینه عملیاتی شدن این تفاهم نامهها را فراهم کنند، اما تاکنون سرمایه گذاران قطری به دلیل بحران شدید اقتصادی در بلاروس و بی ثباتی ارز در این کشور، رغبت چندانی به سرمایه گذاری نشان ندادهاند و تنها قرارداد اجرای ساخت هتلی پنج ستاره را در این کشور پذیرفتهاند