روزنامه‌های السفیر و الاخبار لبنان در مقاله‌های جداگانه به بررسی ابعاد ترس و نگرانی رژیم صهیونیستی از انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور خبر دادند.

حلمی موسی سردبیر روزنامه السفیر در مقاله‌ای در شماره امروز این روزنامه نوشت: در زمانی که سمیر جعجع حمایت خود از کاندیداتوری میشل عون را به صورت رسمی اعلام کرد، اسرائیل با نگرانی ناظر تحولات لبنان بود، چرا که می‌دانست با این اعلام شانس وی برای انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور افزایش پیدا می‌کند. نگرانی‌های رژیم صهیونیستی از اقدام سعد حریری در حمایت از ریاست جمهوری عون و موفقیت لبنانی‌ها برای حل بحران سیاسی از این منبع ناشی می شود که آنها می دانند این موضوع نقش ایران و جایگاه حزب‌الله در لبنان را افزایش خواهد داد و نقش محور موسوم به محور اعتدال عربی را تضعیف می کند.

در همین رابطه تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی پیش ‌از این، پذیرش کاندیداتوری عون از سوی جعجع را یک بمب بزرگ ارزیابی کرده بودند که فرو افتاده و ترکش‌های آن به تمامی سمت ها پرتاب شده است. آنها معتقد بودند که جعجع با این اقدام نیز تحولات سیاسی لبنان را دگرگون کرد ؛ چرا که نماینده اردوگاه متخاصم به رهبری حزب‌الله لبنان را در کاندیداتوری ریاست جمهوری تأیید کرده است. این کارشناسان تأکید دارند که رئیس‌جمهور منتخب لبنان متحد حزب‌الله خواهد بود و این موضوع باعث رضایت و خرسندی ایران شده و شکست دیگری برای مواضع منطقه‌ای عربستان به شمار می‌رود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در این رابطه می‌گوید که حزب‌الله لبنان نسبت به این تحولات ابراز خرسندی می‌کند ، چرا که اگر توافق داخلی در لبنان شکل گیرد ، این روند باعث تضعیف نقش عربستان خواهد بود. در نظر بسیاری از تحلیلگران اسرائیلی معرکه ریاست جمهوری لبنان همچنان عرصه مچ‌اندازی بین ایران و عربستان سعودی است.

ایال زیسر کارشناس مسائل سوریه دیروز در این رابطه در مطلبی نوشت که اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، عون رئیس‌جمهور لبنان خواهد بود و اگر وی به وعده‌های خود قبل از انتخابات عمل کند ، رقیب سرسخت خود یعنی سعد حریری را به عنوان نخست وزیر انتخاب خواهد کرد.

زیسر در مطلب خود در روزنامه یدیعوت آحارونوت سید حسن نصرالله را برنده اصلی انتخابات ریاست جمهوری لبنان توصیف و تأکید کرد: ریاست جمهوری و نخست وزیری لبنان مهم نبودند، چرا که لبنان در طول سال‌های گذشته نیز به شکل معقولی بدون ریاست جمهوری و پارلمان منتخب به زندگی خود ادامه می‌داد و هیچ کس غیاب این دو مؤسسه را متوجه نمی‌شد. اما موضوع پراهمیت در این است که حریری به عنوان رهبر اهل تسنن لبنان و متحد عربستان سعودی ، در برابر دیکته‌های سید حسن نصرالله تسلیم شده است.

زیسر می افزاید که اوضاع در عراق و سوریه نیز به همین صورت است و کفه ترازو بار دیگر به سمت ایران چرخیده است، ، این در حالی است که آمریکا به اراده خود از جایگاه منطقه‌ای اش عقب‌نشینی کرده و از ایفای نقش واقعی خود در خاورمیانه دست برداشته است.

روزنامه الاخبار نیز در مقاله خود به پیروزی حزب‌الله لبنان در تعیین رئیس‌جمهور این کشور پرداخت و تأکید کرد که این موضوع پیامدهای برای تل آویو داشته است ، چرا که میزان ضعف رقبای داخلی و منطقه‌ای حزب‌الله را نشان می‌دهد. تاکنون هیچ موضع رسمی از سوی صهیونیست‌ها در قبال انتخاب میشل عون به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان مطرح نشده است، اما این موضوع مانع نشده که تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی از نگرانی عمیق خود نسبت به تحولات لبنان خبر ندهند.

علی حیدر تحلیلگر مسائل منطقه‌ای در این مقاله تأکید می‌کند:‌ اسرائیل نمی‌تواند واقعیت تحولات لبنان و رسیدن متحد حزب‌الله به جایگاه ریاست جمهوری این کشور را نادیده بگیرد، چیزی که سطح نگرانی رژیم صهیونیستی از این تحولات را افزایش داده ، پیام‌هایی است که این تحولات در رابطه با موازنه قدرت منطقه‌ای و داخلی صادر کرده است.

اسرائیل اعتقاد دارد که رقبای منطقه‌ای و داخلی حزب‌الله مجبور شدند رسیدن میشل عون به ریاست جمهوری لبنان را بپذیرند. این موضوع در نتیجه استحکام ائتلاف های وی و پایداری اتحاد شیعیان به دست آمد که در تقویت جبهه سیاسی داخلی حزب‌الله در لبنان سهیم بوده است. این روند تکمیل ‌کننده استراتژی حزب‌الله در بازدارندگی و دفاع در برابر اسرائیل و تقابل با خطرات ناشی از گروه‌های تروریستی و تکفیری بر ضد لبنان است. 

چیزی که مسئولان رسمی رژیم صهیونیستی هنوز به آن نپرداخته‌اند، از سوی بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان اسرائیلی مورد توجه قرار گرفته است. آنها تحولات لبنان را پیروزی برای حزب‌الله و خبر بد برای اسرائیل می‌دانند. این موضوع را روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت چند روز قبل مطرح کرد. رسانه‌های صهیونیستی در عین حال در روزهای گذشته به هجمه شدید خود بر ضد میشل عون ادامه دادند تا شاید بتوانند شخصیت و گزینه‌های سیاسی وی را تخریب کنند. این موضوع نشان دهنده خشم بالای تل‌آویو از تحولات لبنان است، علاوه بر این که عمق نگرانی رژیم صهیونیستی از افول جایگاه و محاسبات اسرائیلی ها در عرصه داخلی لبنان را نشان می‌دهد. 

روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم از تریبون‌های نزدیک به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با در پیش گرفتن همین سیاست تأکید می‌کند که انتخاب عون به عنوان رئیس‌جمهور به این معنا است که دبیر کل حزب‌الله لبنان بزرگ‌ترین پیروز این تحولات است. این روزنامه ابراز عقیده کرد که تأیید رسیدن عون به ریاست جمهوری لبنان به این معنا است که حریری و عربستان پرچم سفید تسلیم را بالا برده اند و این روند به نصرالله و ایرانی‌ها اجازه می‌دهد یک گام دیگر به سمت جلو بردارند.

این روزنامه با لحنی که حجم ناامیدی از رویکردهای استراتژیک عون از آن موج می زند، نوشت که عون از قدرت سیاسی خود برای ایجاد ائتلاف استراتژیک بلندمدت با نصرالله استفاده کرد. این موضوع تحولی در رویکردهای مارونی ها در لبنان به شمار می‌رود. برخلاف گذشته که مارونی ها روی فرانسه و آمریکا و در نهایت اسرائیل حساب باز کرده بودند، عون الان سرنوشت مارونی ها را  با سرنوشت سید حسن نصرالله گره زده است.

این روزنامه صهیونیستی در ادامه افزود: عجیب است که حریری ‌این نکته را فراموش کرد که رئیس‌جمهور در لبنان یک دوره شش ساله کامل در مسند قدرت قرار دارد و مانند آمریکا براندازی آن بسیار مشکل است، این در حالی است که سرنوشت نخست وزیر معمولا زیر نظر وزنه حمایتی وی در پارلمان است و تلاش برای براندازی او زیاد سخت نیست.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در تحلیلی با عنوان خبر بد رئیس جمهوری میشل عون برای اسرائیل نوشت که هر طور که به این موضوع نگاه می‌کنیم، انتخاب عون باعث سر درد اسرائیل می شود.  حضور وی در این جایگاه به او قدرت تشکیلات وزارتی و انتخاب رویکرد سیاست خارجی کشور را می دهد. این موضوع موقعیت ایران در لبنان را تقویت می‌کند و دیگر هیچ کس به خود زحمت نمی‌دهد خلع سلاح حزب‌الله لبنان را بخواهد. این اتفاقات عربستان را عصبانی خواهد کرد و اسرائیل را در حالت هوشیاری دائمی نسبت به لبنان نگه خواهد داشت.