دیدگاه های مختلف جهان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نشریه گاردین در گزارشی به دیدگاه‌های مختلف نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت.

روسیه
اگرچه ارتباط کرملین با هک سرورهای حزب دموکرات و افشاسازی‌های ویکی لیکس هنوز اثبات نشده است؛ اما مسکو برخلاف انتظار نقش برجسته‌ای در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا ایفا می‌کند. ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه به دلایل شخصی به هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات از زمان تصدی‌گری وی بر وزارت خارجه آمریکا بی‌علاقه است. درحالی که ترامپ نمود کامل یک نامزد هرج و مرج گرا است که روسیه از این امر (به وجود آمدن هرج و مرج) در کشورهای غربی حمایت می‌کند. نظرسنجی‌ها در روسیه نشان داده است 22 درصد مردم این کشور درباره ترامپ نظر مثبتی دارند. این رقم درباره کلینتون تنها 8 درصد است.
 
مکزیک
بالا آمدن دونالد ترامپ از میان نامزدهای مختلف، بیش از همه باعث تشویش و عصبانیت مردم مکزیک شد. او در ابتدای شروع به کار کمپین انتخاباتی خود، مهاجران مکزیکی را دزد و تجاوزگر خواند و قول داد دیواری در مرز مشترک با این کشور و با پول آنها احداث کند. دیوار ترامپ و درخواست او بر پاره کردن قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) و اعمال تعرفه بر کالاهای تولیدی کشور مکزیک نمونه‌ای از درخواست‌هایی است که مکزیکی‌ها را عصبی کرده است. در مقابل، مکزیکی‌ها ترامپ را مسخره می‌کنند و عروسک او را به آتش کشیدند. 

 

ایران
در ایران یک چیز مشخص است؛ هیچ اهمیتی ندارد که کدام نامزد پیروز رقابت‌ ریاست جمهوری آمریکا شود. هیلاری کلینتون به نسبت باراک اوباما، رییس جمهور فعلی آمریکا نسبت به ایران جنگ طلب‌تر است.  در اقدامی بی‌سابقه، تلویزیون ایران آخرین مناظره انتخاباتی آمریکا را پخش کرد. هیلاری کلینتون در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا، معمار تحریم‌ها علیه ایران بود. ایرانی‌ها نظرات گذشته کلینتون درباره خود را فراموش نمی‌کنند. وی در لفاظی‌های گستاخانه‌ای به شبکه ای بی سی گفت: "می‌خواهم ایرانی‌ها بدانند در صورتی که رییس جمهور آمریکا شوم، ما به ایران حمله خواهیم کرد. ما توانایی آن را داریم که آنها را نابود کنیم."

 

چین
کشور چین، دیگر کشوری است که نشریه گاردین به بررسی دیدگاه مردم آن نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته است. براساس مطالعات "مرکز تحقیقات پو" اگر مردم چین حق رای داشتند، هیلاری کلینتون در راس کار قرار می‌گرفت. بر این اساس، 37 درصد چینی‌ها دیدگاه مثبتی نسبت به کلینتون دارند. این میزان درباره ترامپ 22 درصد است. در مقابل، 40 درصد مردم چین ترامپ را رییس جمهوری نامطلوب ارزیابی کردند. این میزان درباره کلینتون 35 درصد است. طرفداران حقوق زنان در چین هنوز به کلینتون به خاطر سخنرانی‌اش در کنفرانس سال 1995 سازمان ملل در پکن احترام می‌گذارند. کلینتون در آن سخنرانی گفت: "حقوق بشر یعنی حقوق زنان و حقوق زنان یعنی حقوق بشر".

 

کانادا
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همیشه از سوی مرزهای شمالی این کشور پیگیری می‌شود. بسیاری از مردم کانادا نگران‌ آن هستند که چه کسی سکان هدایت بزرگترین شریک تجاریشان را برعهده خواهد گرفت. آمریکا بیش از 60 درصد تجارت جهانی کانادا در سال 2014 را به خود اختصاص داده بود. این حجم بالای مبادلات اقتصادی به پشتیبانی قرارداد نفتا صورت می‌گیرد. دونالد ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود قرارداد نفتا را بدترین قرارداد تجاری تاریخ خوانده است. ترامپ قول داده است در صورت پیروزی در انتخابات، مذاکرات مجدد برای اصلاح این قرارداد را آغاز کند و اگر مکزیک و کانادا از این امر امتناع کردند، از این قرارداد کنار بکشد. براساس نظرسنجی‌ها نزدیک 80 درصد مردم کانادا موافق هیلاری کلینتون هستند.