به گزارش فارس به نقل از شبکه ۴ انگلیس، "ریچارد دالتون" کارشناس برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی اندیشکده "چتم هاوس" به شبکه ۴ انگلیس اعلام کرد که در حالیکه آمریکا ایران را به طراحی برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم کرده است، در خصوص اتهامات وارده به ایران تردید دارد.

*اختلافات عربستان و ایران توجیه خوبی برای متهم کردن ایران به ترور سفیر عربستان نیست

بر اساس این گزارش، مشکلات زیادی میان عربستان سعودی و ایران وجود دارد که ممکن است از نظر غرب این اختلافات به عنوان انگیزه ای بالقوه برای ایران در توطئه بمب‌گذاری به وجود آمده است که " ریچارد دالتون " کارشناس برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی " چتم هاوس " به شبکه ۴ انگلیس گفت که این اختلافات قانع کننده نیست.
وی تصریح کرد: جای شک و تردید دارد که ایران بعنوان یک سیاست دولت خود، تمایلی به ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن داشته باشد. تنش‌هایی میان ایران و عربستان وجود دارد اما دو کشور برای اقدام نظامی علیه یکدیگر تمایلی ندارند و هیچ کدام تمایلی ندارند که با یکدیگر وارد جنگ شوند. عربستان سعودی یکی از مخالفان نفوذ ایران در عراق است اما این دو کشور به جای آنکه رقیب نظامی باشند، رقیب منطقه‌ای هستند.

*مردم خاورمیانه باور ندارند که طرح توطئه ترور سفیر عربستان کار ایران باشد

دالتون ادامه داد: و قطعا منافعی برای ایران در تقویت روابط میان عربستان و آمریکا وجود ندارد و سیاست ایران اصولاً حالت تدافعی دارد. ایران در معرض حملات اسرائیل و آمریکا است. آمریکا برای مدت‌های بسیاری خواستار تغییر نظام در ایران بوده است و ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا حالت تدافعی گرفته است اما به نظر من انجام چنین اقدامی(ترور سفیر عربستان) توسط ایران غیرممکن است.
این کارشناس در پایان تصریح کرد که اتهامات وارده به ایران توسط آمریکا برای مردم خاورمیانه قابل پذیرش نیست و احتمالا این سوال را مطرح میکنند: چه کسی این میان منفعت میبرد؟