تنش شدید بین نهاد های اروپایی و شرکت گوگل

نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: شرکت گوگل در جدالی شش ساله‌ با مقامات نهاد‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اروپایی گرفتار شده است و اکنون انتظار می‌رود این تنش‌ها تشدید شوند.

 

برای شرکت گوگل، نظارت سختگیرانه نهادهای اروپایی بر عملکرد این غول جستجوگر در این منطقه می‌تواند میلیاردها دلار از درآمدهای این شرکت را به خطر بیاندازد.

 

برای "ماگارت وستاژه" – کمیسر بخش رقابت اتحادیه اروپا – 3 پرونده تنظیم شده علیه شرکت گوگل، بزرگترین و طولانی‌ترین پرونده‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان در قاره سبز بوده است. این پرونده‌ها همچنین ادامه رابطه شکننده میان کشورهای اروپایی و غول‌های فناوری آمریکایی مانند فیسبوک، آمازون و اپل را پیش‌بینی می‌کند.

 

به باور برخی از کارشناسان، این پرونده‌ها برای کمیسیون اروپا اهمیت حیاتی دارند. درصورتی که مشکلات حل و فصل شوند و یا شرکت گوگل در این جدال پیروز شود، وجهه کمیسیون اروپا خدشه‌دار خواهد شد.

 

مهم‌ترین بخش دعواهای دو طرف، روز پنجشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد. قرار است در این روز گوگل به صورت رسمی به اتهامات کمیسیون اروپا پاسخ دهد. کمیسیون اروپا شرکت گوگل را متهم کرده است بازار رقابتی را فلج، همچنین انتخاب کاربران اروپایی را بسیار محدود می‌کند. پرونده‌های تنظیم شده علیه شرکت گوگل، درباره سیستم عامل اندروید، خدمات جستجوگر اینترنتی و برخی از خدمات تبلیغاتی این شرکت را شامل می‌شوند.

 

با این‌که هرکدام از این پرونده‌ها پیچیدگی‌های حقوقی بسیاری دارند، موضع گوگل این است که اقدامات این شرکت در اروپا، قوانین سختگیرانه حمایت از حقوق مصرف کنندگان کمیسیون اروپا را نقض نمی‌کند و رقیبان این شرکت می‌توانند آزادانه به فعالیت در بازار این منطقه که 500 میلیون کاربر دارد، بپردازند.